Jak jeździsz
Zobacz
poprzednie kampanie
Jak jeździć lepiej?

Czym jest bezpieczny odstęp?

Bezpieczny odstęp

Odpowiedni dystans między pojazdami jest niezbędny do uniknięcia zderzenia powstałego na skutek hamowania czy zatrzymania samochodów. Najechanie na tył pojazdu jest wciąż jedną z najczęstszych kolizji, dlatego warto dowiedzieć się, w jaki sposób można znacząco ograniczyć ryzyko uderzenia w zderzak innego pojazdu.

Niebezpieczny odstęp to taki, który jest zbyt mały, aby bezpiecznie zatrzymać pojazd w sytuacji awaryjnej, gdy pojazd przed nami nagle się zatrzymał. Z uwagi na różne prędkości jazdy, nie jest łatwo za kółkiem wymierzyć i utrzymywać właściwy odstęp wyliczony w metrach. Im wyższa prędkość jazdy, tym odstęp od pojazdu poprzedzającego powinien być dłuższy. Z pomocą przychodzi fundamentalna zasada techniki jazdy – zwana zasadą minimum 2 sekund. Średni czas reakcji za kółkiem to około 1 sekunda, do tego czasu należy doliczyć zwłokę układu hamulcowego ok. 0,2 sek. Zatem odstęp 2-sekundowy jest absolutnym minimum, jakie należy zachować podczas jazdy. Pogarszające się warunki pogodowe powinny być impulsem dla kierującego, aby wydłużyć przestrzeń przed maską. Im gorsze warunki jazdy, tym dłuższa droga hamowania, więc odstęp powinien być zwiększony nawet o kilka sekund. Ponadto, na zwiększenie bezpiecznej odległości powinien wpływać pogorszony stan psychofizyczny kierowcy, ograniczona widoczność, gorszy stan techniczny pojazdu. W gestii kierującego jest ocena tych czynników i właściwy wybór bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu.

Istnieje sposób na weryfikację i ocenę bezpiecznej odległości. W tym celu należy w trakcie jazdy wyznaczyć charakterystyczny punkt na drodze, obok którego przejeżdża pojazd przed nami (znak drogowy, infrastruktura drogowa itp. itd.). Następnie wystarczy odliczyć „w myślach” czas, w którym nasz pojazd znajdzie się na wysokości tego punktu. Jest to sposób pomagający utrzymać i wyznaczyć bezpieczny odstęp od jadących z przodu. Z czasem kierujący wyczuje bezpieczne odległości i nie będzie musiał kalkulować. Z pomocą przychodzi nam technologia, a dokładniej aktywne systemy bezpieczeństwa. Współczesne pojazdy posiadają aktywne tempomaty czy systemy ostrzegające o zagrożeniu związanym z niewłaściwym odstępem. Mając na pokładzie pojazdu tego typu rozwiązania technologiczne, kierowca ma ułatwione zadanie, jednak nie może wyłączać myślenia za kółkiem.

Zdarzają się sytuacje, kiedy niecierpliwy kierowca z tyłu nie zachowuje bezpiecznej odległości, czyli „jedzie nam na zderzaku”. Widząc to w lusterku wstecznym, musimy do naszego bezpiecznego odstępu doliczyć dodatkowy czas – niezbędny w razie nieprzewidzianego hamowania. Zwiększona przestrzeń przed nami pozwoli wcześniej zauważyć zmieniającą się sytuację i umożliwi łagodniejsze hamowanie. Tym samym zwiększymy bezpieczeństwo swoje i kierowcy z tyłu, dając mu dodatkowy czas na hamowanie. Dodatkowa przestrzeń z przodu umożliwi agresywnemu kierowcy wyprzedzanie, co z punktu widzenia jazdy defensywnej jest pozytywnym aspektem. Łatwiej kontrolować nieświadomego kierowcę przed sobą i utrzymywać od niego dystans, niż czuć jego obecność na tylnym zderzaku.

Od 1 czerwca 2021 r. w polskim kodeksie drogowym istnieje przepis o zachowaniu bezpiecznego odstępu od pojazdu jadącego przed nami na drodze szybkiego ruchu. Jeśli nie zachowamy odległości, o której mowa na grafice powyżej, grozi nam wysoki mandat.

Bezpieczny odstęp jest dodatkową ochroną kierującego, gdyż daje więcej czasu na ocenę sytuacji i skuteczną reakcję. Wpływa na komfort jazdy i podnosi jej płynność poprzez ograniczenie częstego hamowania w celu dopasowania prędkości do pojazdu jadącego z przodu. Utrzymywanie bezpiecznego odstępu w trakcie opadów deszczu znacznie ogranicza zbieranie zanieczyszczeń na przedniej szybie i reflektorach. Jest to kolejny pozytyw, gdyż przejrzystość szyb ma znaczący wpływ na obserwację drogi. Czy masz jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące bezpiecznego odstępu?

O projekcie „Jak Jeździsz”


Akcję Jak Jeździsz, promującą odpowiedzialne i kulturalne zachowanie na drodze, Santander Bank Polska realizuje już od 2015 r. Projekt obejmuje przede wszystkim komunikację w mediach społecznościowych, ale także organizację wydarzeń w przestrzeni miejskiej angażujących lokalne społeczności do udziału w akcji. Za pośrednictwem fanpage'a Jak Jeździsz, który obserwuje ponad 130 tys. osób i przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na ciekawe, merytoryczne przekazy związane z użytkowaniem samochodu i bezpieczną jazdą oraz aktualne informacje drogowe. Przekazywane są porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.
Kuba Giermaziak
Projekt Jak Jeździsz Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards 2018, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.