Każdy motocyklista prędzej czy później musi wymienić opony w swoim jednośladzie. Dla wielu osób opony nie są jednak aż tak pasjonujące, jak sam motocykl i jazda na nim. Dlatego niektórzy mogą podchodzić do tego tematu bez należytej dbałości. Tymczasem opony są w motocyklu tematem niebagatelnym – motocykl jest znacznie mniej stabilny od samochodu i ma zwykle dużo wyższe osiągi. Dlatego sprawne i właściwie dobrane ogumienie jest jednym z głównych filarów bezpieczeństwa. Co należy wiedzieć, aby wymiana opon motocyklowych została przeprowadzona właściwie?
Wymiana opon motocyklowych – kwestia równie istotna, jak wybór odpowiedniego motocykla
Ciężar motocykla opiera się na dwóch oponach, które stykają się z nawierzchnią drogi na maluteńkim fragmencie swojej powierzchni – zaledwie kilka cm2. Dlatego należy wymieniać opony z zapasem czasu, zanim ich bieżnik osiągnie minimalną wysokość wymaganą przepisami – 1,6 mm. Zalecenia ekspertów wskazują, żeby nowe opony montować w momencie, gdy bieżnik poprzedniego kompletu ma około 2,5-3 mm. Dzięki temu ogumienie zachowa odpowiednie parametry pozwalające w pełni wykorzystać przyczepność na tych kilku centymetrach kwadratowych powierzchni oraz zapewni odpowiednie bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Oprócz tego należy wybierać produkty uznanych marek pochodzące ze sprawdzonych źródeł – na https://www.sklepopon.com/opony-motocyklowe można w rozsądnej cenie zaopatrzyć się w opony motocyklowe od największych producentów.
Po zakupieniu nowych opon należy znaleźć odpowiedni serwis – nie każda wulkanizacja zajmuje się wymianą ogumienia w motocyklach. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na wybranie punktu wymiany, który przeprowadzi usługę w pełni profesjonalnie. Bez odpowiednich narzędzi nie da się bowiem wykonać wymiany prawidłowo.
Ile kosztuje wymiana opon w motocyklu?
Cena wymiany jest zależna od tego, czy przyjeżdżamy motocyklem do serwisu, czy dostarczamy tam same koła. W pierwszym przypadku koszt będzie wyższy, z uwagi na konieczność wymontowania koła oraz jego ponownego założenia. Nie bez znaczenia jest również konstrukcja motocykla – przy zdejmowaniu koła konieczny jest czasem demontaż tłumika bądź innych elementów.
Za wymianę opony wraz z wyważeniem na kole przywiezionym luzem należy zwykle zapłacić około 40-70 zł. Przyjeżdżając do serwisu motocyklem, trzeba liczyć się z wydatkiem około 60-120 zł w zależności od rodzaju motocykla. Przy konieczności demontażu wydechu lub innych elementów cena może wzrosnąć do około 150-250 zł.
Jak przebiega wymiana opon w motocyklu?
Po wymontowaniu koła z motocykla trzeba spuścić powietrze z opony i zdjąć ją z felgi. Najlepiej wykorzystać do tego montażownicę, ale powinno udać się to zrobić przy użyciu kilku łyżek do opon. Przed odczepieniem opony od felgi należy natłuścić miejsce styku odpowiednim smarem. Gdy stopka opony zostanie oddzielona od obręczy, koło trzeba obrócić i powtórzyć wszystko z drugiej strony. Wówczas opona zostanie ściągnięta.
Zanim nowa opona zostanie założona, jej brzegi powinny zostać natłuszczone. Pierwsza strona zwykle wchodzi w felgę bez problemu. Wciśnięcie brzegu opony w felgę po drugiej stronie koła bywa bardziej problematyczne i często przydaje się pomoc drugiej osoby. Po założeniu opony na felgę trzeba ją oczywiście napompować – towarzyszą temu charakterystyczne kliknięcia, które potwierdzają, że ogumienie ułożyło się na obręczy we właściwy sposób. Po dobraniu prawidłowego ciśnienia konieczne jest jeszcze wyważenie koła, zanim zostanie ono zamontowane w motocyklu.
Bez wyważenia kół motocyklowych nie ma mowy o bezpiecznej jeździe
Koła motocykla muszą być wyważone za każdym razem, gdy opona zostaje ściągnięta z felgi. W przypadku braku wyważenia rozkład masy na powierzchni koła nie będzie równomierny. Wówczas podczas jazdy da się wyczuć tendencję do „wężykowania”, co nie tylko obniża komfort korzystania z motocykla i przyjemność z jazdy, ale znacząco zmniejsza także bezpieczeństwo na drodze. Po wyważeniu koła na profesjonalnej wyważarce można je w końcu zamontować w motocyklu.
Po zmianie opon w motocyklu nie należy przesadzać z gazem
Na powierzchni nowej opony motocyklowej znajduje się warstwa specjalnej substancji, która jest pozostałością po procesie produkcji. Dzięki niej opona może być łatwo wyjęta z formy, ale jest jednocześnie bardziej śliska. Dlatego przez około 150 km zaleca się spokojną i ostrożną jazdę. Sprawi to, że opony „dotrą się” a ich powierzchnia nabierze odpowiedniej struktury, która przełoży się na maksymalne wykorzystanie parametrów ogumienia i możliwości motocykla.