Jak jeździsz
Zobacz
poprzednie kampanie
Jak jeździć lepiej?

Ronda drogowe – z czym mają problem kierowcy?

Ronda wpisały się na stałe w infrastrukturę drogową z uwagi na płynność ruchu i wysoką przepustowość pojazdów. Na nieszczęście kierowców, przepisy prawa o ruchu drogowym nie precyzują definicji skrzyżowania o ruchu okrężnym. Na domiar złego, są różne typy rond: z wyspą centralną lub bez, turbinowe, wielopasmowe, kierowane i niekierowane, z placem centralnym itd. Nie ma jednej i uniwersalnej zasady pozwalającej na wzorowy przejazd przez takie skrzyżowanie. Dlatego warto poznać podstawowe sposoby bezpiecznej jazdy po rondach.

Znaki drogowe

W kodeksie drogowym można znaleźć znak nakazu C-12 - „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”. Mówi nam o skrzyżowaniu, na którym ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu, w kierunku wskazanym na znaku.Najczęściej ustawiany jest razem ze znakiem ostrzegawczym A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. W takiej sytuacji pierwszeństwo przejazdu mają pojazdy znajdujące się na rondzie. Istnieją wyjątki, w których reguła pierwszeństwa jest odwrotna. Jeśli przed rondem ustawiony jest jedynie znak C-12, to na skrzyżowaniu obowiązuje reguła tzw. „prawej ręki”. Kierujący poruszający się po rondzie ustępuje pierwszeństwa wjeżdżającym z prawej strony.

Kierunkowskazy

Zgodnie z zasadą sygnalizowania zmiany kierunku i pasa ruchu, kierowca powinien zawczasu i wyraźnie sygnalizować opuszczanie ronda prawym kierunkowskazem. Włączenie migacza musi nastąpić w odpowiednim momencie, nie za późno, ale i nie za wcześnie. Dla przykładu, kierowca chcący zjechać trzecim zjazdem na klasycznym rondzie, powinien włączyć kierunkowskaz zaraz po minięciu zjazdu drugiego.

Pasy ruchu

W ostatnich latach popularność zyskują ronda turbinowe. Konstrukcja budowy takiego skrzyżowania umożliwia bezkolizyjną jazdę. W tym celu konieczne jest zajęcie właściwego pasa ruchu przed wjazdem na rondo. Ich rozkład najczęściej jest poprzedzony pionowym znakiem drogowym w postaci niebieskiej tablicy informacyjnej. Ronda turbinowe posiadają linie ciągłe i przerywane, zmianę pasa ruchu można wykonać tylko w wyznaczonych miejscach. Jeżeli zajmiemy niewłaściwy pas, niedopuszczalne jest kontynuowanie jazdy w innym kierunku niż wskazuje znak.

Istnieją skrzyżowania o ruchu okrężnym o nietypowej budowie – przykładem jest rondo z sygnalizacją świetlną o kilku pasach ruchu, gdzie jadąc prosto, nie zmieniamy kierunku jazdy. W takich sytuacjach należy zachować zdrowy rozsądek i sygnalizować  kierunek jazdy w sposób czytelny i zrozumiały dla innych użytkowników drogi. Nadmierne używanie lub niewłaściwy moment włączenia kierunkowskazu może być zalążkiem niebezpiecznej sytuacji drogowej. Na drodze – jak w życiu, przejrzysta komunikacja to podstawa właściwego funkcjonowania.

O projekcie „Jak Jeździsz”


Akcję Jak Jeździsz, promującą odpowiedzialne i kulturalne zachowanie na drodze, Santander Bank Polska realizuje już od 2015 r. Projekt obejmuje przede wszystkim komunikację w mediach społecznościowych, ale także organizację wydarzeń w przestrzeni miejskiej angażujących lokalne społeczności do udziału w akcji. Za pośrednictwem fanpage'a Jak Jeździsz, który obserwuje ponad 130 tys. osób i przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na ciekawe, merytoryczne przekazy związane z użytkowaniem samochodu i bezpieczną jazdą oraz aktualne informacje drogowe. Przekazywane są porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.
Kuba Giermaziak
Projekt Jak Jeździsz Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards 2018, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.