Samochody

Objawy zapchanego filtra DPF - co należy wiedzieć

Autor Alicaja Kowalski
Alicaja Kowalski21.01.20246 min.
Objawy zapchanego filtra DPF - co należy wiedzieć

Filtr cząsteczek stałych objawy niedrożności mogą być bardzo kosztowne dla kierowcy, jeśli nie zostaną szybko rozpoznane i naprawione. Poniżej wyjaśniam najważniejsze oznaki świadczące o problemach z filtrem DPF, abyś wiedział kiedy zgłosić samochód do serwisu.

Kluczowe wnioski:
  • Utrata mocy silnika i wzmożona emisja dymu to podstawowe symptomy.
  • Większe zużycie paliwa również może wskazywać na niedrożność.
  • Konsekwencją ignorowania problemu jest kosztowna wymiana filtra DPF.
  • Najlepiej oddać auto do serwisu przy pierwszych niepokojących objawach.
  • Regularne przeglądy i właściwa eksploatacja zapobiegają niedrożności.

Filtr cząsteczek stałych dpf objawy

Filtr cząsteczek stałych, inaczej DPF, jest niezwykle istotnym elementem nowoczesnych silników Diesla. Jest on odpowiedzialny za wychwytywanie najdrobniejszych cząstek stałych ze spalin, redukując emisję pyłów do atmosfery. Niestety, przy niewłaściwej eksploatacji samochodu, może on ulec zapchaniu, co prowadzi do poważnych konsekwencji.

W niniejszym poradniku dowiesz się, jakie są pierwsze objawy zapchanego DPF. Dzięki temu będziesz mógł na czas zareagować i oddać auto do serwisu. Poznasz również skutki jazdy z niedrożnym filtrem DPF.

Jak działa filtr cząsteczek stałych?

DPF składa się z ceramicznego materiału filtracyjnego o bardzo gęstej strukturze. Powoduje ona zatrzymanie najdrobniejszych cząstek stałych ze spalin, nie przepuszczając ich do atmosfery. Jednak stopniowo cząstki te gromadzą się w filtrze, blokując jego drożność.

Dlatego samochód posiada specjalny tryb regeneracji filtra DPF podczas jazdy. Polega on na podniesieniu temperatury spalin do około 600°C. Spala to nagromadzone cząstki w procesie utleniania do postaci nieszkodliwego CO2. Jednak przy krótkich trasach regeneracja nie zachodzi w pełni i filtr się zapchaje.

Jak rozpoznać niedrożny filtr cząsteczek

Istnieje kilka symptomów świadczących o tym, że DPF w twoim aucie uległ zapchaniu. Oto najważniejsze z nich:

  • Moc silnika zaczyna spadać, szczególnie przy przyspieszaniu.
  • Pojawia się biały lub szary dym z rury wydechowej, często gęsty i kleisty.
  • Rozruch silnika jest utrudniony, a silnik pracuje nierówno.

Ponadto często włącza się kontrolka ostrzegawcza związana z filtrem cząstek stałych. Warto zwrócić uwagę także na gwałtowny wzrost spalania paliwa, o czym więcej w kolejnym podrozdziale.

Czytaj więcej: Namiot do Samochodu Kombi: Tani Namiot Dachowy, Bagażnik Dachowy Namiot dla Twojego Auta

Objawy świadczące o zapchanym filtrze dpf

Do typowych symptomów niedrożnego DPF należą:

Spadek mocy silnika - przyczyną jest zwiększony opór przepływu spalin przez zapchany filtr. Powoduje to zmniejszoną wydajność silnika.

Wzmożona emisja dymu - nieoczyszczone spaliny wydostają się do atmosfery z pominięciem zapchanego filtra DPF.

Inne oznaki problemów

Oprócz wymienionych objawów, częstą konsekwencją niedrożnego DPF jest także wzrost zużycia oleju silnikowego. Dzieje się tak, gdyż nieprawidłowo dopalane cząstki sadzy przedostają się do komory spalania i mieszają z olejem.

Ponadto przy każdym tankowaniu możesz zauważyć wyraźny wzrost spalania paliwa. Jest on spowodowany większym zapotrzebowaniem silnika na paliwo przy zmniejszonej wydajności. To kolejny znak, że DPF w Twoim aucie wymaga regeneracji.

Zmniejszona moc i dym z rury wydechowej

Objawy zapchanego filtra DPF - co należy wiedzieć

Gdy filtr DPF zaczyna się zapchać, jednym z pierwszych objawów jest spadek osiągów samochodu. Auto traci moc przy przyspieszaniu, a silnik z trudem nabiera obrotów. Jeśli wcześniej żwawo reagował, teraz staje się ociężały i ospały.

Towarzyszy temu zwiększona emisja dymu z rury wydechowej, która staje się bardziej widoczna. Kolor dymu może być biały lub szary, a czasem srebrzysty. Ponadto dym ma charakterystyczną gęstą, klejącą się konsystencję.

Objaw niedrożnego DPF Skutek
Spadek mocy silnika Gorsze osiągi, trudności z przyspieszaniem
Wzmożona emisja dymu Większe zanieczyszczenie środowiska

Wyższe spalanie paliwa przy niedrożnym dpf

Kolejnym symptomem świadczącym o problemach z filtrem DPF jest zwiększone zużycie paliwa. Przy każdym tankowaniu możesz zaobserwować, że na przejechanie tego samego dystansu potrzebujesz więcej oleju napędowego niż wcześniej.

Dzieje się tak, ponieważ zapchany filtr powoduje zwiększony opór przepływu spalin. Silnik musi mocniej pracować, aby je pokonać, przez co rośnie zapotrzebowanie na paliwo. Różnica w spalaniu może sięgać nawet 2-3 litrów na 100 kilometrów.

Niedrożny DPF oznacza dla Ciebie konieczność częstszych wizyt na stacji paliw, a Twoje pieniądze zamiast na inne potrzeby idą na paliwo.

Dlatego regularnie sprawdzaj zużycie oleju napędowego przez Twój samochód. Każdy nagły i znaczny wzrost powinien wzbudzić Twoje podejrzenia co do ewentualnej niesprawności filtra cząstek stałych.

Konsekwencje jazdy z zapchanym filtrem cząstek

Na początku objawy zapchanego filtra DPF nie są dokuczliwe i wiele osób lekceważy te sygnały. Jednak im dłużej jeździsz z niedrożnym filtrem, tym bardziej narażasz samochód na poważne szkody.

Przede wszystkim cząstki sadzy nagromadzone w DPF mogą przedostać się do silnika i uszkodzić jego elementy. Powodują też szybsze zużycie oleju silnikowego, na co wskazywałem wcześniej.

Ponadto przy długotrwałej eksploatacji niesprawnego filtra DPF, może dojść do jego całkowitego zapchania. Wówczas konieczna jest kosztowna wymiana filtra za kilka tysięcy złotych.

Dlatego nie lekceważ objawów niedrożnego DPF i jak najszybciej oddaj auto do serwisu. Pozwoli to uniknąć poważniejszych konsekwencji i zmniejszy koszty naprawy.

Podsumowanie

Filtr DPF pełni kluczową funkcję w nowoczesnym dieslu, jednak niestety może ulec zapchaniu. W artykule opisałem najważniejsze pierwsze objawy zapchanego DPF, dzięki czemu możesz je rozpoznać. Należą do nich przede wszystkim: spadek mocy i pojawienie się dymu z rury wydechowej.

Kolejnymi symptomem są trudności z uruchomieniem silnika oraz jego nierówna praca. Często włącza się lampka kontrolna DPF. Warto zwrócić uwagę także na rosnące zużycie paliwa, co również może świadczyć o problemach.

Wyjaśniłem, skąd biorą się te objawy zapchanego DPF i jaki mają wpływ na pracę samochodu. Zależnie od stadium problemu, następuje spadek mocy i osiągów pojazdu, większa emisja szkodliwych substancji oraz zwiększone zużycie paliwa.

Przedstawiłem także konsekwencje dalszej jazdy z niedrożnym filtrem DPF. Dlatego warto szybko reagować na pierwsze niepokojące symptomy i oddać auto do serwisu. Pozwoli to uniknąć poważniejszych i kosztownych uszkodzeń układu wydechowego.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Jazdzie na Suwak - Kiedy, Jak i Dlaczego Jest Obowiązkowa
  2. Jak polerować auto - Polerka lakieru i samochodu krok po kroku
  3. Uszczelniacz chłodnicy - Najlepsze produkty i porady ekspertów
  4. Sprawdzenie historii pojazdu ze Szwecji - VIN check online
  5. Porównaj Wymiary Samochodu Dostawczego i Busa - Znajdź Optymalne Rozmiary dla Twojej Firmy
Autor Alicaja Kowalski
Alicaja Kowalski

Jako instruktorka nauki jazdy dzielę się 15-letnim doświadczeniem w szkoleniu kursantów. Omawiam przepisy ruchu drogowego i techniki prowadzenia pojazdów. Wyjaśniam zagadnienia związane z uzyskaniem uprawnień do kierowania autami, motorami i ciężarówkami.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Toyota Corolla - którą wybrać?
SamochodyToyota Corolla - którą wybrać?

Wybór nowego samochodu zawsze wiąże się z wieloma emocjami i wyzwaniami. Nawet jeśli wiesz, jaki chcesz model, zawsze pozostaje jeszcze decyzja odnośnie konkretnego wariantu. Nie inaczej jest w przypadku Toyoty Corolli, auta od lat będącego symbolem innowacji, niezawodności i świetnego designu. Która wersja będzie dla Ciebie najlepsza? Odpowiedź znajdziesz w artykule!

Silnik 2.0 TDI 170 KM Common Rail - Opinie użytkowników
SamochodySilnik 2.0 TDI 170 KM Common Rail - Opinie użytkowników

Opinie użytkowników na temat silnika 2.0 TDI 170 KM Common Rail, czyli konstrukcji stosowanej m.in. w Volskwagenach i Audi. Zebrane tu informacje o mocy i osiągach, zużyciu paliwa, kosztach eksploatacji oraz komforcie jazdy. Sprawdź, czy warto wybrać tę jednostkę napędową.