Instalacja gazowa LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas) nieustannie stanowi częsty wybór wśród właścicieli pojazdów, zarówno osobowych, jak i użytkowych. Jej popularność wiąże się z kilkoma aspektami, w których ma przewagę nad paliwami płynnymi.
Ekonomiczność LPG
Jedną z głównych zalet instalacji LPG jest ekonomiczność eksploatacji pojazdu. Gaz LPG jest znacznie tańszy niż benzyna czy olej napędowy, co przekłada się na znaczące oszczędności. Jest to szczególnie istotne dla osób, które często pokonują długie trasy lub używają samochodu w celach komercyjnych, gdzie wydatki na paliwo mają znaczący wpływ na budżet. Nawet po uwzględnieniu kosztów instalacji inwestycja w LPG zwraca się stosunkowo szybko.
Cena autogazu LPG jest stosunkowo stabilna i mniej podatna na nagłe wahania, które mogą wystąpić na rynku paliw płynnych, takich jak benzyna czy olej napędowy. Dzięki temu użytkownicy samochodów z instalacją LPG mogą planować swoje wydatki na paliwo z większą pewnością.
W związku z tym, że wielu kierowców jest zainteresowanych zakupem nowego samochodu na gaz, niektórzy producenci posiadają takie modele w swojej ofercie. Przykładem jest koncern Renault, który sprzedaje samochody z fabryczną instalacją LPG.
Autogaz LPG a aspekt ekologiczny
Kwestie związane z ochroną środowiska są coraz bardziej istotne w dzisiejszym społeczeństwie i nie omijają branży motoryzacyjnej. Z tego powodu niektóre osoby decydują się na instalację LPG nie tylko pod kątem czynnika ekonomicznego, ale również ze względu na jej korzystniejszy wpływ na ekologię.
Instalacja LPG jest bardziej przyjazna dla środowiska niż tradycyjne napędy spalinowe, ponieważ spalanie gazu generuje znacznie mniej szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe – szacuje się, że emisja szkodliwych węglowodorów jest ok. 80% niższa niż w przypadku samochodów benzynowych. Przyczynia się to do poprawy jakości powietrza i ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne, co jest szczególnie istotne w dużych miastach, gdzie stężenie zanieczyszczeń powietrza często przekracza dopuszczalne normy.
Różnorodność dostępnych rozwiązań LPG
Na rynku dostępnych jest wiele różnych rozwiązań instalacji LPG. Dzięki temu można wybierać spośród różnych producentów (np. samochody LPG Renault), typów zbiorników czy układów wtryskowych, aby zoptymalizować osiągi i koszty eksploatacji pojazdu.
Wyróżnia się 6 generacji instalacji LPG:
- I generacja – najprostszy typ podciśnieniowy z ręczną regulacją, w której gaz po odparowaniu jest zasysany do miksera, a następnie trafia do komory spalania.
- II generacja – podciśnieniowy rodzaj instalacji LPG z elektroniczną regulacją, który używany jest do silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa i katalizatorem
- III generacja – rodzaj instalacji wtryskowej, przeznaczonej do aut, które posiadają wtrysk paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym oraz sondę lambdę i katalizator.
- IV generacja – tzw. instalacja sekwencyjna, która umożliwia wykorzystywanie przez wtryskiwacze gazu sygnałów sterujących wtryskiem benzyny.
- V generacja – sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej, montowany w silnikach, które posiadają układ diagnostyki EOBD.
- VI generacja – rozwinięcie V generacji, przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Instalacja LPG w samochodzie – podsumowanie
Montaż instalacji LPG to świetne rozwiązanie dla tych, którzy za priorytet stawiają ekonomiczne podejście. W związku z tym, że na każdych 100 km można zaoszczędzić nawet połowę kwoty wydanej na benzynę, poprawa budżetu będzie zauważalna bardzo szybko nawet przy niewielkich przebiegach.