Bezpieczeństwo

Uszkodzone łożysko koła – co powoduje awarię i jakie są jej objawy?

Autor Alicja Kowalski
Alicja Kowalski22.05.20243 min.
Uszkodzone łożysko koła – co powoduje awarię i jakie są jej objawy?

Uszkodzone łożysko koła to jedna z typowych awarii układu jezdnego samochodu. Szumiący hałas słyszalny podczas jazdy jest pierwszym sygnałem, że jedno z łożysk zamontowanych w aucie kończy swój żywot. Skąd biorą się problemy z łożyskami układu jezdnego i jakie są objawy zużytego łożyska w kole?

Zużyte łożysko w kole nie jest niczym nadzwyczajnym

Łożyska to elementy eksploatacyjne, które podlegają zużyciu – w trakcie jazdy muszą znosić znaczne obciążenia, które siłą rzeczy doprowadzą w końcu do ich zniszczenia. Jednak prawidłowo zamontowane łożysko o odpowiedniej jakości wykonania powinno wytrzymać minimum około 100-150 tys. km a przy odpowiedniej dbałości i zrównoważonym stylu jazdy znacznie więcej. Zdarza się jednak, że konieczność wymiany przytrafia się wcześniej. Jeżeli akurat potrzebujesz nowego łożyska, to na https://deler.pl/c/zawieszenie/lozysko-kola znajdziesz szeroki wybór produktów w korzystnych cenach.

Łożysko toczne w kole składa się z dwóch pierścieni – zewnętrznego oraz wewnętrznego. Pomiędzy pierścieniami znajduje się tzw. koszyk, w którym umieszczone są elementy toczne. W przypadku łożysk montowanych w kołach są to z reguły specjalne stalowe kulki, ale istnieją również m.in. łożyska igiełkowe, stożkowe oraz walcowe. Pierścień zewnętrzny jest nieruchomo połączony z piastą, podczas gdy pierścień wewnętrzny może swobodnie obracać się dzięki elementom tocznym. Przestrzeń pomiędzy elementami tocznymi jest wypełniona smarem oraz uszczelniona. Czym grozi zużyte łożysko w kole? Gdy dojdzie do uszkodzenia, swobodny obrót pierścienia staje się coraz bardziej utrudniony, aż w końcu doprowadzi do całkowitego zablokowania koła.

Co sprawia, że łożysko w kole zużywa się przedwcześnie?

Istnieje kilka czynników, które przyspieszają zużycie łożyska. Jednym z nich jest po prostu agresywna jazda – w tym m.in. próby wprowadzenia auta w poślizg kontrolowany – szczególnie na nierównej nawierzchni. Ponadto zniszczenie łożyska może być spowodowane przez uderzenie kołem np. w krawężnik lub w inną przeszkodę. Oprócz tego nowe łożysko może zniszczyć się wskutek błędów popełnionych podczas montażu. Takie ryzyko istnieje w przypadku łożysk niezintegrowanych z piastą. Wówczas mechanik musi „wprasować” łożysko w piastę – brak profesjonalizmu i wykorzystanie nieodpowiednich narzędzi może doprowadzić przy tym do powstania wgniecenia lub skrzywienia.

Awaria łożyska może być także spowodowana jazdą z niewyważonym kołem – nierównomierny rozkład masy zaburza płynność obrotu, przez co łożysko jest bardziej przeciążone. Aby łożysko służyło możliwie długo, warto zadbać o stan układu hamulcowego. Jeżeli dojdzie do zapieczenia zacisku, klocek hamulcowy może nieustannie ocierać o tarczę. Efektem tego jest generowanie znacznych ilości ciepła, które prowadzi do wytopienia smaru wewnątrz łożyska. Istnieje również ryzyko utraty szczelności. Wówczas smar wydostanie się na zewnątrz, a do środka łożyska zaczną przenikać zanieczyszczenia, które zablokują elementy toczne.

Jakie objawy towarzyszą jeździe ze zużytym łożyskiem?

Jak rozpoznać, że łożysko w kole jest do wymiany? Podstawowym objawem awarii łożyska jest hałas generowany podczas jazdy. Jego natężenie nasila się wraz z postępującym zużyciem. Najczęściej huk łożyska jest opisywany jako „szumiący” lub „buczący”, ale czasem może również przypominać metaliczny pisk. Dodatkowo odczuwalne mogą być wibracje. Objawy zużycia łożyska koła przedniego są łatwiejsze w wykryciu – o ile szum może być trudny do wychwycenia, to nie sposób przeoczyć luzów na kierownicy oraz wrażenia, że auto „pływa”. Objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego mogą stanowić większy problem – w tym wypadku należy polegać przede wszystkim na słuchu.

Warto pamiętać o tym, że hałas może nasilać się oraz słabnąć w trakcie pokonywania zakrętów – gdy koło jest dociążone, huczenie staje się głośniejsze. Dzięki temu można trafniej określić, z której strony łożysko jest do wymiany. Samodzielna diagnoza wykonana podczas jazdy może jednak nie być w 100% trafna. Dlatego, jeżeli mamy podejrzenia, że coś jest nie tak, najlepiej umówić się na wizytę w serwisie, gdzie specjalista zweryfikuje stan łożysk w kołach i w razie konieczności przeprowadzi wymianę.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Jazdzie na Suwak - Kiedy, Jak i Dlaczego Jest Obowiązkowa
  2. Poznajemy bliżej producenta slotów Gamzix
  3. Anatomia od A do Z: Tajemnice części ciała na literę "W"
  4. Crossover do 30 tys - najlepsze modele i na co zwrócić uwagę
  5. Najlepszy prostownik – Ranking i porady zakupowe
Autor Alicja Kowalski
Alicja Kowalski

Jako instruktorka nauki jazdy dzielę się 15-letnim doświadczeniem w szkoleniu kursantów. Omawiam przepisy ruchu drogowego i techniki prowadzenia pojazdów. Wyjaśniam zagadnienia związane z uzyskaniem uprawnień do kierowania autami, motorami i ciężarówkami.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły