Rozrząd N47 to jednostka napędowa stosowana w wielu modelach BMW, która niestety narażona jest na liczne usterki. W artykule przedstawimy najczęstsze problemy z rozrządem N47, objawy świadczące o jego awarii, sposoby diagnostyki, naprawy i wymiany. Dowiesz się jak dbać o rozrząd, by uniknąć kosztownych awarii oraz ile kosztuje serwis silnika N47.
Kluczowe wnioski:- Rozrząd N47 ma konstrukcyjne wady prowadzące do częstych awarii, warto zatem regularnie go kontrolować.
- Typowe objawy to stukanie, hałas silnika oraz kontrolka check engine zapalająca się podczas jazdy.
- Diagnostykę rozrządu N47 najlepiej zlecić warsztatowi, by ocenić stan techniczny silnika.
- Decydując się na naprawę, trzeba liczyć się z wysokimi kosztami, lepszym rozwiązaniem jest często wymiana na używany rozrząd.
- Regularna kontrola, wymiana oleju i paska rozrządu pozwolą uniknąć drogich napraw silnika.
Rozrząd N47 - Przyczyny awarii
Rozrząd N47 to jednostka napędowa stosowana w wielu modelach BMW od 2006 roku. Niestety konstrukcja tego silnika od początku była obarczona wadami, które prowadzą do częstych i kosztownych awarii.
Główną przyczyną problemów z rozrządem N47 są wady samej konstrukcji - mowa tu przede wszystkim o wadliwym układzie rozrządu: zbyt cienkich łańcuchach rozrządu, źle zaprojektowanym napinaczu oraz uszkodzeniach wałka rozrządu.
Te niedoskonałości w połączeniu z normalnym zużyciem podczas eksploatacji prowadzą niestety do wypadnięcia rozrządu, czyli bardzo groźnej i kosztownej awarii całego silnika.
Oprócz błędów konstrukcyjnych, do problemów z jednostką N47 przyczyniają się także w dużej mierze niewystarczające działania ze strony producenta mające na celu usunięcie fabrycznych wad silnika oraz zbyt rzadkie przeglądy okresowe i wymiany elementów rozrządu.
Wady konstrukcyjne rozrządu N47
Rozrząd N47 bazuje na łańcuchowym układzie rozrądu z pojedynczym łańcuchem. Niestety już podczas projektowania tego rozwiązania popełniono szereg błędów, które doprowadziły do problemów klientów BMW:
- zbyt cienki łańcuch (o szerokości 8 mm) narażony na zerwanie w wyniku naturalnego zużycia,
- źle zaprojektowany napinacz nie zapewniający odpowiedniego napięcia łańcucha,
- uszkodzenia powierzchni wałka sterującego prowadzące w konsekwencji do wypadnięcia rozrządu.
Te wady konstrukcyjne w silniku N47 doprowadzają z czasem do ostatecznego uszkodzenia układu rozdziału - zerwania paska zębatego lub łańcucha, co niestety oznacza bardzo kosztowną wymianę lub naprawę silnika.
Rozrząd BMW N47 - Objawy usterek - Objawy usterek
Objawy świadczące o problemach z rozrządem jednostki N47 mogą być zwiastunem poważnej awarii silnika. Dlatego warto je znać, by na czas zareagować.
Do typowych symptomów nadchodzącej awarii rozrządu BMW N47 należą:
- charakterystyczne stukanie dochodzące z silnika,
- pogorszenie pracy silnika, spadek mocy, problemy z rozruchem,
- kontrolka check engine zapalająca się podczas jazdy,
- dym wydobywający się spod maski,
- wyciek oleju silnikowego.
Pojawienie się powyższych symptomów powinno skłonić do jak najszybszego zgłoszenia się do warsztatu w celu zdiagnozowania silnika. Im szybciej wykryje się bowiem niesprawność układu rozdziału N47, tym łatwiejsza i tańsza będzie jego naprawa.
Nie lekceważ żadnych niepokojących objawów ze strony silnika - może to uratować Twój rozrząd N47 przed awarią!
Czytaj więcej: Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Jazdzie na Suwak - Kiedy, Jak i Dlaczego Jest Obowiązkowa
Rozrząd N47 - Diagnostyka silnika - Diagnostyka silnika
Bardzo ważnym krokiem po pojawieniu się objawów świadczących o problemach z rozrządem N47 jest jak najszybsze poddanie jednostki gruntownej diagnostyce.
Niestety konstrukcja rozrządu N47 utrudnia wczesne wykrycie oznak nadchodzącej awarii. Wyciek oleju czy kontrolka check engine mogą pojawić się dopiero na krótko przed ostatecznym uszkodzeniem silnika.
W związku z tym diagnostykę jednostki N47 warto wykonywać okresowo - nawet gdy nie występują jeszcze żadne niepokojące objawy. Pozwoli to wykryć zużywające się części rozrządu i wymienić je, nim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń.
Jak zdiagnozować rozrząd N47?
Kompleksowa diagnostyka rozrządu N47 powinna obejmować m.in.:
- sprawdzenie ciśnienia oleju w silniku - niskie może wskazywać na wyciek przez uszkodzone uszczelki wału rozrządu,
- analizę widma oleju pod kątem zanieczyszczeń świadczących o zużywaniu się części silnika,
- badanie komputerowe sterownika silnika w poszukiwaniu błędów,
- analizę wizualną wszystkich podzespołów rozrządu pod kątem zużycia i uszkodzeń mechanicznych.
Tak przeprowadzona diagnostyka pozwoli nie tylko wykryć ewentualne nieprawidłowości, ale przede wszystkim ocenić aktualny stan techniczny rozrządu oraz przewidzieć jego dalszą żywotność.
Rozrząd BMW N47 - Naprawa i wymiana - Naprawa i wymiana
W przypadku stwierdzenia zużycia elementów lub poważniejszych uszkodzeń rozrządu N47, konieczna będzie jego naprawa lub wymiana.
Ze względu na dużą zawodność seryjnej konstrukcji rozrządu N47, często lepszym rozwiązaniem od naprawy jest po prostu wymiana na używany rozrząd. Koszt takiego zabiegu to około 9-12 tysięcy złotych.
Zakres naprawy rozrządu N47 | Szacunkowy koszt |
Wymiana łańcucha rozrządu | 1 500 - 2 500 zł |
Wymiana napinacza łańcucha | 1 200 - 1 800 zł |
Wymiana wałka rozrządu | 3 000 - 4 500 zł |
Jak widać, naprawa rozrządu N47 wiąże się z dużymi kosztami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego kluczowe jest wczesne wykrycie usterek i terminowe wykonanie niezbędnych napraw.
Rozrząd N47 - Utrzymanie i konserwacja - Utrzymanie i konserwacja
Aby maksymalnie wydłużyć żywotność problematycznego z natury rozrządu N47, należy pamiętać o regularnym serwisowaniu i konserwacji jednostki napędowej.
Podstawą jest przegląd rozrządu co 60 tysięcy kilometrów i nie później niż co 4 lata. Obejmuje on kontrolę stanu technicznego i wymianę takich elementów jak:
- olej silnikowy,
- filtr oleju,
- pasek zębaty / łańcuch rozrządu,
- napinacz rozrządu.
Regularna obsługa serwisowa połączona z okresową diagnostyką rozrządu pozwoli uniknąć większości groźnych i kosztownych awarii tej nieudanej jednostki napędowej BMW.
Rozrząd BMW N47 - Koszty serwisu - Koszty serwisu
Biorąc pod uwagę konstrukcyjne wady rozrządu N47, bardzo ważne jest jego regularne serwisowanie. Niestety wiąże się to ze znacznymi kosztami.
Kompleksowy przegląd obejmujący wymianę rozrządu (pasek / łańcuch), napinacza i innych elementów to wydatek rzędu nawet 8-10 tysięcy złotych.
Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe koszty, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany uszkodzonych podzespołów rozrządu. Łącznie daje to bardzo wysokie kwoty przekraczające często wartość całego pojazdu.
Dlatego przy wyborze auta z jednostką N47, warto wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale przede wszystkim konieczność ponoszenia regularnych, wysokich kosztów utrzymania tego problematycznego silnika.
Podsumowanie
Rozrząd N47 to jednostka napędowa, która od samego początku produkcji sprawia problemy wielu klientom BMW. Konstrukcja tego silnika obarczona jest licznymi wadami, które prowadzą do częstych i bardzo kosztownych awarii.
Typowymi objawami nadchodzących problemów z rozrządem BMW N47 są m.in. stukanie dochodzące z silnika, spadek mocy i wycieki oleju. Warto zwracać uwagę na te symptomy i jak najszybciej poddać auto diagnostyce, by na czas wykryć zużycie elementów rozrządu.
Niestety naprawa i wymiana BMW N47 rozrząd wiąże się z ogromnymi kosztami. Często tańszym rozwiązaniem jest po prostu zakup używanego rozrządu i całkowita wymiana w warsztacie. Regularna konserwacja i terminowe naprawy pozwolą maksymalnie przedłużyć żywotność tej wadliwej konstrukcji.
Podsumowując, rozrząd N47 to jednostka naprawdę problematyczna i awaryjna. Kupując auto wyposażone w ten silnik, trzeba liczyć się z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów na jego utrzymanie i naprawy.