Samochody

Odkryj Rodzaje przekładni kierowniczych: Budowa i Przekładnia kierownicza śrubowo kulkowa

Autor Alicja Kowalski
Alicja Kowalski23.11.20235 min.
Odkryj Rodzaje przekładni kierowniczych: Budowa i Przekładnia kierownicza śrubowo kulkowa

Rodzaje przekładni kierowniczych stosowanych w pojazdach są różnorodne. W zależności od konstrukcji i zastosowanych podzespołów, różnią się budową, zasadą działania oraz parametrami technicznymi. W artykule przybliżamy podstawowe typy przekładni kierowniczych, a także omawiamy zasady ich montażu i potencjalne usterki. Szczegółowo opisujemy budowę oraz zasadę funkcjonowania popularnej ostatnio przekładni śrubowo-kulkowej.

Kluczowe wnioski:
  • Istnieje kilka podstawowych rodzajów przekładni kierowniczych stosowanych w pojazdach.
  • Różnią się one budową, zasadą działania oraz parametrami technicznymi.
  • Najpopularniejsza ostatnio jest przekładnia śrubowo-kulkowa.
  • Montaż i demontaż przekładni kierowniczej wymaga dużej precyzji.
  • Usterki przekładni mogą powodować problemy z prowadzeniem pojazdu.

Rodzaje przekładni kierowniczych - klasyfikacja

Istnieje kilka podstawowych rodzajów przekładni kierowniczych stosowanych w pojazdach. Można je klasyfikować na podstawie różnych kryteriów.

Biorąc pod uwagę sposób przenoszenia momentu obrotowego z koła kierownicy na wałek zębaty, wyróżniamy przekładnie śrubowe oraz śrubowo-kulkowe. W przekładniach śrubowych, ruch obrotowy koła kierownicy jest przenoszony za pomocą śruby i nakrętki. Natomiast w przekładniach śrubowo-kulkowych, oprócz śruby występują dodatkowo kulki.

Kolejnym kryterium podziału jest rodzaj smarowania. Mamy więc przekładnie na sucho oraz na oleju. Te pierwsze nie wymagają dodatkowego smarowania i są tańsze. Jednak te drugie charakteryzują się większą żywotnością.

Można także wyróżnić przekładnie ze względu na typ konstrukcji na kolumnowe oraz kostkowe. Różnią się one budową obudowy oraz mocowaniem do nadwozia pojazdu.

Podstawowe zalety i wady poszczególnych typów

Każdy z wymienionych wyżej rodzajów przekładni kierowniczych ma swoje wady i zalety.

Budowa przekładni kierowniczych - elementy składowe

Bez względu na typ, każda przekładnia kierownicza składa się z podobnych elementów.

Zasadniczą częścią każdej przekładni jest mechanizm śrubowy. Składa się on ze śruby zakończonej kołem zamachowym po jednej stronie oraz nakrętki osadzonej na wałku wyjściowym po drugiej stronie.

Kolejnymi elementami są łożyska, które umożliwiają ruch obrotowy wałków oraz uszczelnienia zabezpieczające wnętrze przed zanieczyszczeniami. Niektóre typy przekładni posiadają dodatkowo misę olejową do smarowania.

Całość umieszczona jest w odlewanej obudowie, zamocowanej do nadwozia lub ramy pojazdu.

Prawidłowy montaż przekładni kierowniczej ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego powinien być wykonywany ze szczególną starannością i dokładnością.

Czytaj więcej: Sygnalizatory Drogowe: Rodzaje, Zasady i Kolejność Sygnalizacji Świetlnej na Skrzyżowaniach

Przekładnia śrubowo kulkowa - zasada działania

Jednym z popularniejszych ostatnio rozwiązań jest przekładnia śrubowo-kulkowa.

Jej zasada działania opiera się na standardowym mechanizmie śrubowym, jednak pomiędzy śrubą i nakrętką umieszczone są dodatkowo kulki.

Dzięki temu tarcie wewnątrz przekładni jest znacznie mniejsze, co zwiększa jej sprawność, a także żywotność.

W przekładniach tego typu często stosuje się smarowanie olejem, co jeszcze bardziej poprawia właściwości użytkowe.

Zalety Wady
- niewielkie tarcie - wyższa cena
- wysoka sprawność - bardziej skomplikowana budowa

Montaż przekładni kierowniczej - poradnik

Odkryj Rodzaje przekładni kierowniczych: Budowa i Przekładnia kierownicza śrubowo kulkowa

Montaż przekładni kierowniczej jest operacją wymagającą dużej precyzji.

Najpierw należy odpowiednio przygotować miejsce pod przekładnię - oczyścić powierzchnię oraz wywiercić niezbędne otwory.

Kolejnym krokiem jest dokładne ustawienie i zamocowanie obudowy. Następnie montujemy pozostałe elementy - wałki, łożyska, uszczelnienia.

Na końcu sprawdzamy płynność ruchu kierownicy i regulujemy w razie potrzeby.

  • Przed montażem należy oczyścić powierzchnię.
  • Obudowę mocujemy w wyznaczonych punktach.

Uszkodzenia i naprawa przekładni kierowniczych

Typowymi uszkodzeniami przekładni kierowniczych są:

- Zużycie łożysk i uszczelnień, co powoduje wycieki oleju

- Poluzowanie śruby mocującej, skutkujące luzem na kole kierownicy

- Uszkodzenie Wału drążka kierowniczego i zwrotnicy

W przypadku wystąpienia usterek, zaleca się jak najszybszą naprawę w warsztacie samochodowym. Ma to kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Przekładnie kierownicze odgrywają kluczową rolę w pojeździe, umożliwiając kierowcy zmianę toru jazdy. Istnieje kilka podstawowych rodzajów tych mechanizmów, które różnią się budową i parametrami.

Jak opisano w artykule, popularnym ostatnio rozwiązaniem jest przekładnia śrubowo-kulkowa. Charakteryzuje się ona niewielkim tarciem i wysoką sprawnością. Kluczowe elementy każdej przekładni kierowniczej to mechanizm śrubowy, łożyska i uszczelnienia.

Montaż i eksploatacja przekładni kierowniczych wymagają dużej dokładności. Uszkodzenia tych mechanizmów mogą mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego w razie problemów należy jak najszybciej wykonać naprawę w warsztacie.

Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule poszerzyły Twoją wiedzę na temat budowy i działania przekładni kierowniczych w pojazdach. W razie jakichkolwiek pytań, jestem do dyspozycji w komentarzach.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Jazdzie na Suwak - Kiedy, Jak i Dlaczego Jest Obowiązkowa
  2. Jak bezpiecznie cofać na drodze? Przepisy i wskazówki
  3. Porysowany zderzak plastikowy - Jak naprawić plastikowy zderzak?
  4. Naprawa manualnych skrzyń biegów - Regeneracja i naprawa skrzyń biegów manualnych
  5. Sprawdzenie historii pojazdu ze Szwecji - VIN check online
Autor Alicja Kowalski
Alicja Kowalski

Jako instruktorka nauki jazdy dzielę się 15-letnim doświadczeniem w szkoleniu kursantów. Omawiam przepisy ruchu drogowego i techniki prowadzenia pojazdów. Wyjaśniam zagadnienia związane z uzyskaniem uprawnień do kierowania autami, motorami i ciężarówkami.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły