W 2024 roku koszty ładowania samochodów elektrycznych w Polsce są mocno zróżnicowane. Ceny wahają się od 0,99 zł do 2,99 zł za kWh, w zależności od wybranej metody i miejsca ładowania. Właściciele aut elektrycznych mogą korzystać z różnych opcji - od domowego ładowania po publiczne stacje. Ładowanie w domu jest najtańsze, ze średnią stawką około 0,89 zł/kWh. Publiczne stacje oferują zarówno wolne ładowanie AC, jak i szybkie DC, przy czym to drugie jest zwykle droższe.
Kluczowe informacje:
- Ładowanie domowe kosztuje średnio 0,89 zł/kWh
- Publiczne stacje AC: od 0,99 zł do 2,99 zł/kWh
- Szybkie ładowanie DC: od 1,29 zł do 2,99 zł/kWh
- Operatorzy sieci oferują tańsze stawki w ramach abonamentów
- Ceny różnią się znacząco między operatorami (np. Tauron: 1,21 zł/kWh, Eleport: do 2,15 zł/kWh)
- Ładowanie elektryka jest generalnie tańsze niż tankowanie auta spalinowego
Koszty ładowania samochodu elektrycznego w publicznych stacjach
Koszt ładowania samochodu elektrycznego w publicznych punktach waha się od 0,99 zł do 2,99 zł za kWh. Na cenę wpływa przede wszystkim typ ładowarki oraz operator stacji. Większość publicznych punktów oferuje zarówno wolne, jak i szybkie ładowanie.
Ceny za kWh samochodu elektrycznego różnią się znacząco w zależności od lokalizacji i dostępnej infrastruktury. Największe sieci ładowania, takie jak GreenWay czy Tauron, posiadają własne cenniki i programy lojalnościowe. Warto porównać oferty przed wyborem operatora.
Operator | Cena AC (zł/kWh) | Cena DC (zł/kWh) |
GreenWay | 2,05 | 3,25 |
Tauron | 1,21 | 1,89 |
Eleport | 1,85 | 2,15 |
Koszty utrzymania auta elektrycznego w zakresie ładowania mogą się różnić nawet o 50% między najtańszym a najdroższym operatorem. Warto więc przemyśleć wybór głównego dostawcy usług ładowania.
Ładowanie AC vs DC - jakie są różnice w kosztach?
Ładowanie AC wykorzystuje prąd przemienny i jest wolniejsze, ale tańsze w przeliczeniu na kWh. Ładowarki tego typu znajdziemy głównie w miejscach, gdzie samochód parkuje dłużej.
Ładowanie DC (prąd stały) umożliwia szybkie uzupełnienie energii, ale wiąże się z wyższymi kosztami. Takie ładowarki są instalowane głównie przy głównych trasach i w centrach miast.
- GreenWay: AC - 2,05 zł/kWh, DC - 3,25 zł/kWh
- Tauron: AC - 1,21 zł/kWh, DC - 1,89 zł/kWh
- Eleport: AC - 1,85 zł/kWh, DC - 2,15 zł/kWh
Ile kosztuje naładowanie baterii samochodu elektrycznego zależy głównie od wybranego typu ładowania. Szybkie ładowanie DC jest średnio o 40% droższe niż wolne AC. Jednak w przypadku długiej podróży oszczędność czasu może być warta dodatkowego kosztu.
Czytaj więcej: Jak przeprowadzić regenerację skrzyni biegów?
Ile zapłacisz za ładowanie samochodu w domu?
Koszt ładowania elektryków w Polsce jest najniższy przy wykorzystaniu domowego gniazdka. Średnia stawka za kWh wynosi 0,89 zł brutto.
Domowa instalacja pozwala na ładowanie w godzinach nocnych, kiedy taryfy są najniższe. Przy wyborze taryfy G12 możemy obniżyć koszty nawet o 30%.
Własny punkt ładowania wymaga początkowej inwestycji w wallbox. Jednak zwraca się ona już po kilku miesiącach regularnego użytkowania.
Ładowanie domowe to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dla posiadaczy aut elektrycznych. Daje ono pełną kontrolę nad kosztami i czasem ładowania.
Programy lojalnościowe i abonamenty
Operatorzy stacji ładowania oferują różne programy lojalnościowe, które znacząco obniżają koszty. GreenWay proponuje abonament miesięczny, który redukuje cenę ładowania DC do 2,10 zł/kWh i AC do 1,60 zł/kWh. Popularne są także karty RFID, umożliwiające szybkie płatności i dostęp do specjalnych promocji.
Tauron i Eleport wprowadzili własne aplikacje mobilne z systemem punktowym. Za regularne ładowania można otrzymać dodatkowe bonusy i zniżki. Niektórzy operatorzy oferują też darmowe minuty ładowania w ramach programów partnerskich.
Miesięczny abonament pozwala zaoszczędzić średnio 25% na kosztach ładowania. To szczególnie opłacalne dla osób często korzystających z publicznych stacji.
Operator | Cena standardowa DC | Cena z abonamentem DC |
GreenWay | 3,25 zł/kWh | 2,10 zł/kWh |
Tauron | 1,89 zł/kWh | 1,55 zł/kWh |
Eleport | 2,15 zł/kWh | 1,85 zł/kWh |
Koszty przejechania 100 km samochodem elektrycznym
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na 100 km? Przy średnim zużyciu energii 15 kWh/100 km i ładowaniu domowym, koszt wynosi około 13,35 zł. W przypadku korzystania z publicznych stacji AC, koszt wzrasta do około 25-30 zł. Ładowanie na szybkich stacjach DC to wydatek rzędu 35-45 zł za 100 km.
Te same 100 km samochodem spalinowym, przy obecnych cenach paliw, kosztuje około 45-55 zł. Koszty utrzymania auta elektrycznego są więc znacząco niższe. Auto na prąd pozwala zaoszczędzić nawet 50% na kosztach przejazdu.
Przykładowe koszty pełnego ładowania popularnych modeli
Tesla Model 3 z baterią 60 kWh potrzebuje około 53,40 zł przy ładowaniu domowym. Przy publicznej stacji AC koszt wzrasta do około 123 zł.
Volkswagen ID.4 z baterią 77 kWh wymaga odpowiednio 68,53 zł przy ładowaniu domowym. Pełne ładowanie na szybkiej ładowarce DC to wydatek około 230 zł.
Renault ZOE z baterią 52 kWh naładujemy w domu za około 46,28 zł. Na publicznej stacji AC zapłacimy około 107 zł.
Inwestycja w samochód elektryczny zwraca się już po 2-3 latach eksploatacji. Różnica w kosztach paliwa między autem spalinowym a elektrycznym może wynieść nawet 3000 zł rocznie. Dodatkowo, koszty utrzymania auta elektrycznego są niższe ze względu na prostszą konstrukcję i mniejszą liczbę części eksploatacyjnych.
Czytaj więcej: Dlaczego warto korzystać z kalkulatora ubezpieczenia samochodu?
Co warto wiedzieć o kosztach ładowania aut elektrycznych?
Koszt ładowania samochodu elektrycznego waha się od 0,89 zł do 3,25 zł za kWh, w zależności od wybranego sposobu ładowania. Najtańszą opcją jest zawsze ładowanie domowe, które pozwala zredukować wydatki nawet o 60% w porównaniu do publicznych stacji.
Wybierając publiczne stacje ładowania, warto rozważyć abonament u jednego operatora - oszczędności mogą sięgać 25%. Koszt przejechania 100 km elektrykiem wynosi od 13,35 zł przy ładowaniu domowym do 45 zł przy szybkich ładowarkach DC.
W perspektywie długoterminowej, koszty utrzymania auta elektrycznego są znacząco niższe od spalinowego. Roczne oszczędności na samym paliwie mogą sięgać 3000 zł, a inwestycja w elektryka zwraca się już po 2-3 latach użytkowania.