Jak jeździsz
Zobacz
poprzednie kampanie
Jak jeździć lepiej?

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – dozwolone czy nie?

Wyprzedzanie

Przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej na drodze wielopasmowej jest miejscem podwyższonego ryzyka. Nieprawidłowe wyprzedzanie w takim miejscu zakończyło przedwcześnie niejedno życie niechronionych uczestników ruchu. Przepisy zabraniają wyprzedzania na popularnych „zebrach” oraz bezpośrednio przed nimi, kiedy ruch na nich nie jest kierowany.

Wyprzedzanie nie zawsze wiąże się ze zmianą pasa ruchu i użyciem kierunkowskazów. Zgodnie z definicją kodeksu drogowego, wyprzedzanie to przejeżdżanie obok uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Na jezdni wielopasmowej wystarczy niewielka różnica prędkości między pojazdami jadącymi na sąsiednich pasach ruchu, by manewr wyprzedzania zaistniał zgodnie z prawem. Jest to tzw. nieświadome wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych lub bezpośrednio na nim. Wynika z niedostosowania prędkości do ograniczeń drogowych i pojazdów jadących sąsiednimi pasami ruchu. Kiedy pojazd wolniejszy jadący obok nas podejmuje decyzję o zatrzymaniu przed przejściem dla pieszych, sytuacja staje się trudniejsza dla kierowcy poruszającego się szybszym tempem. Czas reakcji kierowcy – od chwili odczytania intencji pojazdu z pasa obok – oraz większa prędkość jazdy znacząco wydłużają drogę hamowania. Brak czujności i jakiekolwiek spóźnienie często uniemożliwiają bezpieczne zatrzymanie przed przejściem.

Ogromny wpływ na bezpieczeństwo w takich miejscach ma także natężenie ruchu. Duża liczba samochodów poruszających się na małej przestrzeni ogranicza widoczność przejść dla pieszych. Kierowcy powinni odpowiednio wcześnie wypatrywać pionowych znaków drogowych mówiących o przejściach A-16 oraz D-6. Dlatego tak ważna jest płynna jazda z prędkością bezpieczną oraz odpowiednio wczesne planowanie manewrów i czytelne ich wykonanie. Płynne wytracanie prędkości przed przejściem dla pieszych na drodze wielopasmowej daje czas na bezpieczne zatrzymanie kierowcom poruszającym się pasem obok.

Istnieje wyjątek, gdy wyprzedzanie pojazdów na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nimi jest dozwolone w świetle przepisów drogowych. Są to tzw. przejścia dla pieszych o ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną. Jednak, z punktu widzenia defensywnego stylu jazdy, nie zaleca się wyprzedzania w takich miejscach. Z przejść dla pieszych korzystają nie tylko dorośli, ale i dzieci, a czerwone światło nie dla każdego przechodnia oznacza bezwzględny zakaz przechodzenia na drugą stronę jezdni.

O projekcie „Jak Jeździsz”


Akcję Jak Jeździsz, promującą odpowiedzialne i kulturalne zachowanie na drodze, Santander Bank Polska realizuje już od 2015 r. Projekt obejmuje przede wszystkim komunikację w mediach społecznościowych, ale także organizację wydarzeń w przestrzeni miejskiej angażujących lokalne społeczności do udziału w akcji. Za pośrednictwem fanpage'a Jak Jeździsz, który obserwuje ponad 130 tys. osób i przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na ciekawe, merytoryczne przekazy związane z użytkowaniem samochodu i bezpieczną jazdą oraz aktualne informacje drogowe. Przekazywane są porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.
Kuba Giermaziak
Projekt Jak Jeździsz Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards 2018, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.