Kontrolka filtra cząstek stałych to ważny element systemu kontroli emisji spalin w nowoczesnych silnikach Diesla. Jej zaświecenie się sygnalizuje problemy z działaniem układu filtra cząstek stałych DPF, który redukuje emisję szkodliwych sadzy. W niniejszym artykule wyjaśnimy, kiedy zapala się kontrolka DPF, jak działa filtr cząstek stałych oraz jak poprawnie przeprowadzić proces regeneracji i ewentualnej wymiany filtra. Przedstawimy również najczęstsze usterki związane z DPF.
Kluczowe wnioski:- Kontrolka DPF sygnalizuje konieczność regeneracji filtra sadzy w silniku Diesla.
- Filtr DPF gromadzi szkodliwe cząstki stałe i wymaga okresowego czyszczenia.
- Regenerację DPF należy przeprowadzać zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu.
- Wymianę filtra DPF zleć wykwalifikowanemu warsztatowi - tani zamiennik może sprawiać problemy.
- Typowe usterki DPF to niedrożność i uszkodzenie sensoryki oraz elementów układu.
Kiedy zapala się kontrolka filtra cząstek stałychkontrolka filtra cząstek stałych
Kontrolka filtra cząstek stałych, zwana też potocznie lampką DPF, informuje kierowcę o problemach z działaniem układu oczyszczania spalin w silniku Diesla. Jej zaświecenie sygnalizuje konieczność przeprowadzenia regeneracji filtra cząstek stałych w celu spalenia nagromadzonej w nim sadzy.
Do najczęstszych przyczyn zapalania się kontrolki DPF należą:
- Nadmierne nagromadzenie się sadzy w filtrze na skutek częstej jazdy na krótkich odcinkach
- Uszkodzenie układu DPF np. czujników lub pompy dozującej płyn AdBlue
- Zatkany lub niedrożny układ recyklingu spalin
Kiedy wykonać regenerację DPF?
Kierowca powinien zareagować bezzwłocznie na zaświecenie się lampki kontrolnej DPF i zaplanować regenerację filtra cząstek stałych. Zaniedbanie może doprowadzić do kosztownej naprawy lub wymiany filtra DPF.
Regeneracja polega na spaleniu nagromadzonych cząstek sadzy w filtra DPF w wysokiej temperaturze. Proces ten powinien odbywać się automatycznie podczas jazdy, w przypadku kontrolki oznacza on awarię systemu.
Co oznacza kontrolka filtra cząstek stałych?kontrolka filtra cząstek stałych?
Kontrolka DPF, w zależności od producenta, ma postać wykrzyknika w trójkącie ostrzegawczym lub po prostu napisu DPF. Informuje ona kierowcę o przekroczeniu dopuszczalnego poziomu napełnienia filtra cząsteczkami sadzy.
Oprócz konieczności regeneracji, może oznaczać także takie awarie jak:
- Uszkodzenie filtra DPF
- Uszkodzenie czujnika mierzącego zapełnienie DPF
- Nieszczelność układu paliwowego doprowadzającego płyn AdBlue
- Zbyt niski poziom płynu AdBlue
Czytaj więcej: Unikaj błędów kierowców: ustąpienie, pierwszeństwo i bezpieczeństwo na drodze dla pieszego
Jak działa filtr cząstek stałych w silniku Diesla?filtr cząstek stałych w silniku Diesla?
Filtr cząstek stałych (DPF) to ważny element nowoczesnych silników Diesla, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin.
DPF składa się z szeregu kanałów o bardzo małym przekroju, na których ściankach przyklejają się szkodliwe pyły sadzy. Gazy spalinowe oczyszczone w ten sposób przechodzą przez katalizator utleniający, gdzie następuje spalanie nagromadzonych cząstek.
Kluczową kwestią decydującą o sprawności działania filtra cząstek stałych jest regularne spalanie zgromadzonej sadzy.
Najlepsze warunki do regeneracji DPF panują podczas jazdy w trasie, kiedy silnik pracuje na wysokich obrotach. Dlatego jazda w mieście, na krótkich odcinkach generuje ryzyko zatkania się filtra cząstek stałych.
Wymiana filtra cząstek stałych - kiedy i jak?filtra cząstek stałych - kiedy i jak?
Filtr DPF projektowany jest do wytrzymania przebiegu 200-250 tysięcy kilometrów. Po tym czasie należy rozważyć jego wymianę filtra cząstek stałych.
Decyzję o konieczności wymiany DPF podejmuje mechanik podczas oceny stanu technicznego układu oczyszczania spalin. Jeśli częste regeneracje nie usuwają problemów, pozostał uszkodzony filtr lub uszkodzeniu uległ układ dozujący płyn AdBlue, zachodzi konieczność wymiany.
Filtr oryginalny | Zamiennik |
Wysoka jakość wykonania | Niewiadoma jakość |
Gwarantowana sprawność | Ryzyko częstych awarii |
Wysoki koszt | Atrakcyjna cena |
Wymianę filtra cząstek stałych w samochodzie na nowy element warto zlecić autoryzowanej stacji obsługi marki pojazdu. Z reguły gwarantuje to zastosowanie oryginalnego filtra, ale kosztuje kilkaset złotych więcej.
Regeneracja filtra cząstek stałych w silniku Dieslafiltra cząstek stałych w silniku Diesla
Regeneracja filtra DPF jest procesem okresowego spalania nagromadzonej na filtrze sadzy. Ma ona za zadanie utrzymywać drożność filtra oraz nieprzerwaną pracę silnika.
Regeneracja DPF może odbywać się:
- Pasywnie - podczas jazdy na biegu jałowym lub z niewielką prędkością
- Aktywnie - przez wtrysk dodatkowej dawki paliwa do silnika w celu zwiększenia temperatury spalin
- Wymuszanie regeneracji przez mechanika za pomocą dedykowanego oprogramowania
Samodzielnie można przeprowadzić jedynie regenerację pasywną, polegającą na długiej jeździe trasą pod obciążeniem. Przywraca ona prawidłowe działanie filtra DPF w większości przypadków.
Usuwanie usterek związanych z kontrolką DPFkontrolką DPF
Diagnostyka i naprawa usterek związanych z kontrolką filtra cząstek stałych nie należy do najprostszych. Wymagana jest fachowa wiedza oraz profesjonalny sprzęt warsztatowy.
Do typowych napraw systemu DPF należą:
- Regeneracja lub wymiana filtra DPF
- Naprawa lub wymiana uszkodzonej pompy AdBlue
- Wymiana uszkodzonych czujników kontroli DPF
- Udrożnienie zatkanego układu recyklingu spalin
Ponieważ usterki DPF często ujawniają się dopiero po pewnym czasie, warto wykonywać okresowe badania diagnostyczne tego układu. Pozwoli to uniknąć poważniejszych awarii oraz ograniczyć koszty obsługi w dłuższej perspektywie.
Podsumowanie
Kontrolka filtra cząstek stałych odgrywa kluczową rolę w systemie redukcji emisji szkodliwych związków w nowoczesnych silnikach Diesla. Jej zaświecenie sygnalizuje konieczność regeneracji filtra DPF w celu spalenia nagromadzonej sadzy. Należy to zrobić jak najszybciej, aby uniknąć poważniejszej awarii elementów układu.
Filtr DPF zbiera niebezpieczne pyły powstające podczas spalania oleju napędowego. Jego sprawne działanie jest kluczowe dla ochrony środowiska oraz zdrowia kierowców i pasażerów. Dlatego nie wolno lekceważyć kontrolki informującej o konieczności regeneracji układu oczyszczania spalin.
Wprawdzie koszt obsługi i napraw nowoczesnego systemu DPF jest wysoki, jednak jego zastosowanie było konieczne dla dostosowania silników wysokoprężnych do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji zanieczyszczeń. Dbanie o sprawność filtra cząstek stałych, mimo wysokich kosztów eksploatacji, jest więc wymogiem ustawowym.
Mamy nadzieję, że informacje zawarte w niniejszym artykule pozwolą lepiej zrozumieć działanie kontrolki DPF oraz całego układu filtra cząstek stałych. Życzymy bezawaryjnej jazdy z regenerowanym i sprawnym filtrem DPF!