Samochody

Renowacja Podwozia - Najlepsza Konserwacja Auta i Pojazdów, Zadbaj o Swoje Auto

Autor Alicaja Kowalski
Alicaja Kowalski23.11.20236 min.
Renowacja Podwozia - Najlepsza Konserwacja Auta i Pojazdów, Zadbaj o Swoje Auto

Renowacja podwozia jest kluczowym elementem dbania o stan techniczny pojazdu. Niezależnie od tego, czy jeździsz starym zardzewiałym autem, czy świeżo kupionym modelem, regularna konserwacja podwozia pomoże Ci zachować je w dobrym stanie przez wiele lat. W tym artykule dowiesz się, jak przeprowadzić gruntowną renowację podwozia samodzielnie lub z pomocą warsztatu blacharsko-lakierniczego. Poznasz krok po kroku, co trzeba zrobić, by usunąć rdzę, zabezpieczyć elementy antykorozyjnie i nałożyć nowe powłoki lakiernicze.

Kluczowe wnioski:
  • Renowacja podwozia pomaga zapobiegać korozji i wydłuża żywotność pojazdu.
  • Warto regularnie sprawdzać stan techniczny podwozia i usuwać ubytki powłoki lakierniczej.
  • Przy renowacji trzeba dokładnie oczyścić wszystkie elementy stalowe z rdzy i starych powłok lakierniczych.
  • Na zakończenie należy nałożyć nowy lakier, który zabezpieczy podwozie przed ponowną korozją.
  • Profesjonalna renowacja podwozia zagwarantuje jego dobry wygląd i trwałą ochronę antykorozyjną.

Jak przygotować podwozie do renowacji

Przygotowanie podwozia do renowacji jest kluczowym etapem całego procesu. Od tego, jak dokładnie usuniemy z niego rdzę i stare powłoki lakiernicze, zależy trwałość nowego lakieru i skuteczność zabezpieczenia antykorozyjnego. Najpierw dokładnie myjemy podwozie, aby usunąć zanieczyszczenia. Następnie przeprowadzamy oględziny w poszukiwaniu ognisk korozji. Miejsca pokryte rdzą czyścimy mechanicznie – skrobakiem lub szlifierką. Na koniec odtłuszczamy powierzchnię specjalnymi preparatami.

Skuteczne usuwanie rdzy

Usuwanie rdzy jest kluczowe, by nowe powłoki lakiernicze dobrze przylegały do podłoża. Do tego celu używamy młotków igłowych, szlifierek kątowych lub piaskarek. Trzeba jednak uważać, by zbyt mocno nie uszkodzić elementów nośnych. Odczepiny lakieru i luźną rdzę usuwamy dokładnie, aż do czystej stali. Tylko wtedy nowy lakier ochroni podwozie przed korozją.

Po usunięciu rdzy i starych powłok lakierniczych, całe podwozie należy dokładnie odtłuścić, np. preparatem do odtłuszczania PPG. Usunie on smary, oleje i inne zanieczyszczenia, zapewniając doskonałą przyczepność nowych powłok lakierniczych.

Gruntowanie i zabezpieczanie elementów podwozia

Kolejnym krokiem po usunięciu rdzy jest zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. W tym celu stosujemy specjalne preparaty gruntujące, które głęboko wnika w podłoże stalowe, chroniąc je przed ponownym niszczeniem. Do gruntowania podwozi samochodowych sprawdzają się 2K EP Podkłady Antykorozyjne marki NOVOL.

Grunt epoksydowy tworzy doskonałą barierę chroniącą stal przed korozją. Nowoczesne preparaty 2K zapewniają podwoziom samochodowym nawet kilkunastoletnią trwałość.

Przy gruntowaniu należy zwracać uwagę, aby preparat pokrył całą powierzchnię – również wnętrza zamkniętych profili czy szczeliny. Tylko wówczas ochrona antykorozyjna będzie skuteczna. Do aplikacji gruntów 2K zaleca się użycie wysokociśnieniowych urządzeń hydrodynamicznych.

Po nałożeniu gruntu i jego utwardzeniu (zgodnie z instrukcją danego preparatu), możemy przystąpić już do ostatniego kroku – położenia nowego lakieru.

Czytaj więcej: Unikaj błędów kierowców: ustąpienie, pierwszeństwo i bezpieczeństwo na drodze dla pieszego

Nakładanie nowych powłok lakierniczych

Konserwacja Pojazdów obejmuje nie tylko aspekty techniczne, ale także wizualne. Nic tak nie wpływa na ogólne wrażenie z samochodu, jak jego stan lakierniczy. Dlatego nowy lakier na zrenowowanym podwoziu samochodu jest bardzo ważny.

Najlepsze efekty dają trzywarstwowe powłoki lakiernicze złożone z:

  • Lakieru podkładowego
  • Lakieru bazowego
  • Lakieru bezbarwnego

W przypadku podwozi wystarczą zazwyczaj 2 warstwy. Najpierw 2K EP Podkład Antykorozyjny, a następnie 2K Lakier Nawierzchniowy (bazowy lub bezbarwny) tego samego producenta, co zapewni dobrą przyczepność międzywarstwową.

Rodzaj powłoki lakierniczej Zadanie powłoki
Lakier podkładowy Zwiększenie przyczepności następnych warstw, wyrównanie chłonności podłoża
Lakier bazowy Nadanie koloru, wpływ na połysk powłoki
Lakier bezbarwny Ochrona lakieru bazowego, kształtowanie ostatecznego połysku i wyglądu powłoki

Nakładając nowe powłoki lakiernicze na podwozie, należy przestrzegać zaleceń producenta co do aplikacji i suszenia poszczególnych warstw. Tylko wtedy uzyskamy trwałe i estetyczne wykończenie zrenowowanego podwozia naszego pojazdu.

Suszenie i utwardzanie nowego lakieru

Renowacja Podwozia - Najlepsza Konserwacja Auta i Pojazdów, Zadbaj o Swoje Auto

Po położeniu nowych powłok lakierniczych konieczne jest ich odpowiednie utwardzenie. Zapewnia to pełną wytrzymałość mechaniczną i chemiczną powłoki. Suszenie lakierów nawierzchniowych 2K zachodzi w dwóch etapach:

Odparowanie rozpuszczalników

W pierwszej kolejności z lakieru muszą odparować lotne rozpuszczalniki. Dlatego po aplikacji zaleca się 5-10 minut odświeżania w 20°C przed suszeniem. Ułatwi to odparowanie i zapobiegnie powstawaniu defektów lakierniczych, takich jak zacieki, matowienie czy solanki.

Następnie można lakier podgrzać w kabinie suszącej w temp. 60-80°C lub zastosować promienniki podczerwieni, aby przyspieszyć odparowanie rozpuszczalników z lakieru.

Po tym etapie lakier jest suchy w dotyku, twardy i odporny na zarysowania, ale nie uzyskał jeszcze pełnych właściwości mechanicznych.

Konserwacja Aut przez sieciowanie powłok 2K przez sieciowanie powłok 2K

Ostatnim krokiem jest całkowite utwardzenie powłoki w wyniku reakcji chemicznych pomiędzy jej komponentami, tzw. sieciowanie. Zapewnia ono twardość, odporność chemiczną i elastyczność powłoki lakierniczej 2K. Sieciowanie odbywa się przy 20°C. Czas, po którym powłoka osiąga pełne właściwości, zależy od zastosowanego lakieru. Z reguły wynosi od 5 do 15 dni.

Suszenie i utwardzanie nowego lakieru ma zatem kluczowy wpływ na skuteczność antykorozyjną i trwałość całej renowacji podwozia naszego pojazdu.

Pielęgnacja zrenowowanego podwozia

By zachować efekty renowacji podwozia na długie lata, należy o nie regularnie dbać. Polega to przede wszystkim na okresowym myciu i konserwacji podwozia specjalnymi środkami. Warto też co jakiś czas kontrolować jego stan pod kątem ewentualnych uszkodzeń powłoki lakierniczej.

Najważniejsze zasady pielęgnacji podwozia po renowacji to:

  • Okresowe mycie podwozia i usuwanie soli drogowej
  • Stosowanie preparatów antykorozyjnych i wosków zabezpieczających
  • Szybkie usuwanie drobnych ubytków i odprysków nowego lakieru

Regularna konserwacja sprawi, że nasz pojazd długo pozostanie w doskonałej kondycji technicznej i wizualnej, a wykonana renowacja podwozia na długie lata ochroni je przed ponowną korozją.

Podsumowanie

Artykuł porusza niezwykle istotny temat regularnej konserwacji pojazdów, jaką jest renowacja podwozia. Przeprowadzona fachowo i w odpowiednim momencie pozwoli uniknąć groźnej i kosztownej korozji oraz wydłużyć żywotność samochodu. Dowiedzieliśmy się, jak krok po kroku przeprowadzić taką renowację w warunkach domowych lub warsztatu.

Kluczowe jest gruntowne usunięcie z podwozia rdzy oraz starych powłok lakierniczych, a następnie zabezpieczenie antykorozyjne i położenie nowego lakieru. Przy odrobinie wprawy i zastosowaniu odpowiednich materiałów, renowację podwozia można wykonać samemu. Pozwoli to zaoszczędzić na usługach blacharsko-lakierniczych.

Renowacja podwozia to jeden z najważniejszych zabiegów w ramach konserwacji auta. Chroni on przed degradacją nadwozia, a także wpływa na lepszy wygląd i wyższą wartość pojazdu. Dlatego warto regularnie kontrolować stan podwozia swojego auta i reagować na pierwsze oznaki korozji.

Mam nadzieję, że artykuł zachęcił Cię do lepszej dbałości o podwozie Twojego pojazdu. W końcu to właśnie ono w dużej mierze decyduje o bezpieczeństwie jazdy i komforcie podróżowania. Powodzenia!

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Jazdzie na Suwak - Kiedy, Jak i Dlaczego Jest Obowiązkowa
  2. Porysowany zderzak plastikowy - Jak naprawić plastikowy zderzak?
  3. Naprawa manualnych skrzyń biegów - Regeneracja i naprawa skrzyń biegów manualnych
  4. Sprawdzenie historii pojazdu ze Szwecji - VIN check online
  5. Porównaj Wymiary Samochodu Dostawczego i Busa - Znajdź Optymalne Rozmiary dla Twojej Firmy
Autor Alicaja Kowalski
Alicaja Kowalski

Jako instruktorka nauki jazdy dzielę się 15-letnim doświadczeniem w szkoleniu kursantów. Omawiam przepisy ruchu drogowego i techniki prowadzenia pojazdów. Wyjaśniam zagadnienia związane z uzyskaniem uprawnień do kierowania autami, motorami i ciężarówkami.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Toyota Corolla - którą wybrać?
SamochodyToyota Corolla - którą wybrać?

Wybór nowego samochodu zawsze wiąże się z wieloma emocjami i wyzwaniami. Nawet jeśli wiesz, jaki chcesz model, zawsze pozostaje jeszcze decyzja odnośnie konkretnego wariantu. Nie inaczej jest w przypadku Toyoty Corolli, auta od lat będącego symbolem innowacji, niezawodności i świetnego designu. Która wersja będzie dla Ciebie najlepsza? Odpowiedź znajdziesz w artykule!

Silnik 2.0 TDI 170 KM Common Rail - Opinie użytkowników
SamochodySilnik 2.0 TDI 170 KM Common Rail - Opinie użytkowników

Opinie użytkowników na temat silnika 2.0 TDI 170 KM Common Rail, czyli konstrukcji stosowanej m.in. w Volskwagenach i Audi. Zebrane tu informacje o mocy i osiągach, zużyciu paliwa, kosztach eksploatacji oraz komforcie jazdy. Sprawdź, czy warto wybrać tę jednostkę napędową.