Liczba wypadków drogowych w Polsce zmalała w ostatnim dziesięcioleciu o blisko 25%. Słowem „wypadek” określamy zdarzenia, w których co najmniej jeden uczestnik ruchu drogowego został ranny lub zabity. Niestety – takie sytuacje są, były i będą nieodłącznym zjawiskiem występującym na drogach. Nie od dziś wiadomo, że każdy z nas popełnia za kierownicą większe lub mniejsze błędy. Te mniejsze najczęściej uchodzą na „sucho”, te większe mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Związek przyczynowo-skutkowy, wywołujący nieszczęśliwe wypadki, ma podłoże w niewłaściwej ocenie sytuacji, nadmiernym ryzyku, nieświadomości zagrożenia i braku jego identyfikacji.
Według policyjnych statystyk, główne przyczyny powstawania wypadków z winy kierowców to:
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – pojawia się podczas pokonywania skrzyżowań oraz manewru włączania się do ruchu, gdy należy zachować szczególną ostrożność. Dokładnie obserwuj sytuację na skrzyżowaniach i rondach, niezależnie od tego, czy masz pierwszeństwo przejazdu, czy też nie. Dobierz taką prędkość, by nawet w przypadku niewłaściwego zachowania innego użytkownika, zatrzymać się lub mieć możliwość wykonania awaryjnej zmiany pasa ruchu. Podczas włączania się do ruchu bądź czujny, masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa wszystkim jego uczestnikom.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – zagrożenie występuje zazwyczaj podczas zmiennych warunków atmosferycznych i nadmiernego natężenia ruchu drogowego. Pogarszająca się pogoda obniża przyczepność opon do jezdni, a to wydłuża drogę hamowania. Co możesz zrobić jako kierowca? Stosuj zasadę zmniejszania szybkości wraz z pojawieniem się np. deszczu, śniegu czy gołoledzi. W ekstremalnych warunkach pogodowych dobór bezpiecznej prędkości należy do kierujących, a ta powinna być nawet niższa niż sugerowana na znaku. Wysokie natężenie ruchu występuje np. w godzinach szczytu w aglomeracjach miejskich czy podczas powrotu z długiego weekendu, co powoduje ograniczenie miejsca do swobodnej jazdy. W takiej sytuacji poruszaj się z prędkością relatywnie mniejszą.
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych – są to potencjalnie niebezpieczne miejsca, ponieważ korzystają z nich niechronieni uczestnicy ruchu. W tych warunkach powinniśmy trzymać się ściśle ustalonych zasad. W jaki sposób?
Wypatruj pasów odpowiednio wcześniej i zwracaj uwagę na przestrzeń dookoła nich.
Zwróć uwagę na kontakt wzrokowy z pieszymi, jeśli go nie nawiążesz - prawdopodobnie przechodzień nie widzi, że nadjeżdżasz.
Zakładaj, że nie wszyscy piesi rozglądają się przed przejściem i bezpiecznie przez niego przechodzą. Przykładem są dzieci, które mogą wtargnąć na ulicę bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd.
Zmniejsz znacznie prędkość, kiedy widoczność miejsca często uczęszczanego przez przechodniów i przestrzeni dookoła jest ograniczona (np. przez zaparkowane pojazdy).
Świadomy kierowca zdejmuje nogę z gazu przed przejściem dla pieszych, jadąc z prędkością umożliwiającą zatrzymanie na wypadek zagrożenia.
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – czyli połączenie nieświadomości czasu reakcji kierowcy oraz drogi hamowania pojazdu. W przypadku awaryjnego hamowania, kierowca jadący z tyłu ma zaledwie ułamek sekundy na reakcję. Dlatego odległość od pojazdu poprzedzającego powinna być na tyle duża, by w przypadku gwałtownego hamowania zatrzymać się bezpiecznie za nim. O czym należy pamiętać?
Utrzymuj odstęp minimum 2 sekund od pojazdu przed sobą i zwiększaj go wraz z pogarszającymi się warunkami drogowymi.
Jeśli widzisz we wstecznym lusterku kierowcę jadącego zbyt blisko, zwiększ odstęp o dodatkowe kilka sekund.
Wolna przestrzeń przed maską umożliwi łagodniejsze hamowanie w razie niebezpiecznej sytuacji i uchroni przed kolizją. Umożliwi też niecierpliwemu kierowcy bezpieczne wyprzedzanie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa będzie to dla ciebie korzystne, ponieważ łatwiej kontrolować kierowcę przed sobą niż mieć go na tylnym zderzaku.
Nieprawidłowe wyprzedzanie – sytuacja może być tragiczna w skutkach dla kierowcy i pasażerów z uwagi na podwyższone prędkości. Manewr jest najbardziej niebezpieczny na drodze dwukierunkowej. Dlatego:
Oceń zasadność wyprzedzania - gdy masz przed sobą kilkanaście pojazdów, przesunięcie się o kilka metrów do przodu daje minimalne korzyści czasowe. Zaplanuj wyprzedzanie w bezpiecznym miejscu o dobrej widoczności.
Sygnalizuj swój zamiar odpowiednio wcześniej kierunkowskazem. Zbuduj prędkość zanim rozpoczniesz zmianę toru jazdy, upewnij się w lusterku, czy sam nie jesteś wyprzedzany przez inny pojazd. W razie jakichkolwiek wątpliwości na tym etapie odpuść manewr wyprzedzania.
Wyprzedzaj sprawnie i płynnie, a wracając na właściwy pas ruchu, nie zajeżdżaj drogi wyprzedzanego pojazdu.
Nieprawidłowy manewr skrętu – Wydaje się, że nie powinno być nic prostszego, prawda? Tymczasem także wtedy nieuważni kierowcy mogą stworzyć zagrożenie. Oto kilka wskazówek:
Skręcając w prawo, zbliż się do prawej krawędzi jezdni. Jadąc w lewo na drodze dwukierunkowej, ustaw pojazd do środka osi jezdni, natomiast na drodze jednokierunkowej do lewej krawędzi.
Jeśli na skrzyżowaniu są wyznaczone pasy do zmiany kierunku jazdy, należy zawczasu ustawić się i wybrać odpowiedni.
W razie ustawienia pojazdu na niewłaściwym pasie, należy odpuścić obraną drogę i poruszać się zgodnie z przepisami. Jazda pasem ruchu w kierunku innym niż wyznaczony jest niedopuszczalna i będzie zaskoczeniem dla innych uczestników ruchu.
Zmieniając tor jazdy, należy ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez drogę, na którą wjeżdżasz.
Podczas skrętu w lewo ustępuj pierwszeństwa pojazdom jadącym z przeciwka oraz upewnij się w lusterku, czy kierowca za tobą nie rozpoczął manewru wyprzedzania.
Zmiana pasa ruchu – wymaga od kierowcy szczególnej uwagi i odpowiednio wczesnego sygnalizowania. Zmieniając pas, sygnalizuj zamiar, a nie fakt wykonania manewru. Właściwa komunikacja z innymi uczestnikami za pomocą kierunkowskazów to podstawa bezpiecznego przemieszczania się. Kiedy zmieniasz pas ruchu, powinieneś upewnić się w lusterku, czy możesz właściwie wykonać manewr. Pamiętaj, by ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się pasem, na który chcesz wjechać lub kierującym wjeżdżającym na ten pas z prawej strony.
O projekcie „Jak Jeździsz”
Akcję Jak Jeździsz, promującą odpowiedzialne i kulturalne zachowanie na drodze, Santander Bank Polska realizuje już od 2015 r. Projekt obejmuje przede wszystkim komunikację w mediach społecznościowych, ale także
organizację wydarzeń w przestrzeni miejskiej angażujących lokalne społeczności do udziału w akcji. Za pośrednictwem fanpage'a Jak Jeździsz, który obserwuje ponad 130 tys. osób i przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na ciekawe, merytoryczne przekazy związane z
użytkowaniem samochodu i bezpieczną jazdą oraz aktualne informacje drogowe. Przekazywane są porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.
Projekt Jak Jeździsz Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards 2018, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.