Jak jeździsz
Zobacz
poprzednie kampanie
Jak jeździć lepiej?

Czym jest jazda ,,na ślepo”?

Podstawowym elementem bezpiecznej jazdy jest wnikliwa obserwacja terenu dookoła pojazdu, w szczególności tego, co widać przed pojazdem. Obserwacja tym lepsza, im bardziej wnikliwa. Wczesne dostrzeżenie zagrożenia daje więcej czasu na odpowiednią reakcję. Czy odrywanie wzroku od przedniej szyby w trakcie jazdy może być niebezpieczne?

Istnieje wiele rozpraszaczy za kółkiem, które absorbują wzrok na krótszy lub dłuższy czas. Najczęściej wymienianym przez kierowców jest smartfon i jego używanie podczas prowadzenia samochodu. Przerywanie obserwacji drogi może wynikać także z patrzenia na nawigację, jedzenia, palenia tytoniu czy obsługi radia. Niektórzy kierowcy mają niebezpieczny nawyk nawiązywania kontaktu wzrokowego z pasażerem podczas rozmowy w samochodzie. Całkowite odwrócenie wzroku z przedniej szyby jest znacznie bardziej niebezpieczne niż obserwacja w trakcie jazdy przydrożnych reklam, widoków czy budynków.

Widzenie kątowe pozwala kierowcy na jednoczesną kontrolę tego, co dzieje się na drodze oraz dookoła niej. Wykorzystuje się je często nieświadomie w sytuacjach takich jak: szukanie konkretnego punktu docelowego na drodze czy oglądanie przydrożnych obiektów podczas jazdy. Widzenie kątowe można ćwiczyć, jednak nigdy nie będzie tak efektywne jak obserwacja pojedynczego obszaru, na którym wzrok jest skupiony. Obsługa smartfona, przeglądanie social mediów czy bawienie się ustawieniami radia mogą być niebezpieczne podczas kierowania pojazdem. Wymienione czynności potrafią odciągnąć wzrok kierującego nawet na kilka sekund. Podróżując z prędkością 90 km/h, samochód pokonuje 25 m drogi w trakcie każdej sekundy. Łatwo policzyć, że 4-sekundowe gapiostwo to przejechanie „na ślepo” 100-metrowego odcinka! W tym czasie i na tak długim odcinku drogi sytuacja może diametralnie się zmienić! Czy warto jeździć „na ślepo” i narażać się na tak ogromne ryzyko?

O projekcie „Jak Jeździsz”


Akcję Jak Jeździsz, promującą odpowiedzialne i kulturalne zachowanie na drodze, Santander Bank Polska realizuje już od 2015 r. Projekt obejmuje przede wszystkim komunikację w mediach społecznościowych, ale także organizację wydarzeń w przestrzeni miejskiej angażujących lokalne społeczności do udziału w akcji. Za pośrednictwem fanpage'a Jak Jeździsz, który obserwuje ponad 130 tys. osób i przy wsparciu ambasadora projektu, kierowcy wyścigowego Kuby Giermaziaka, internauci kilka razy w tygodniu mogą liczyć na ciekawe, merytoryczne przekazy związane z użytkowaniem samochodu i bezpieczną jazdą oraz aktualne informacje drogowe. Przekazywane są porady dotyczące m.in. kultury jazdy, eksploatacji i wyposażenia samochodu, przepisów drogowych, pierwszej pomocy w razie kolizji i wypadku drogowego, prawidłowego przewożenia dzieci i techniki jazdy.
Kuba Giermaziak
Projekt Jak Jeździsz Santander Bank Polska zdobył główną nagrodę w konkursie European Excellence Awards 2018, wyróżniającym wybitne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji i public relations.