Co to jest DPF to pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców diesli, szczególnie gdy pojawia się kontrolka check engine związana z tym systemem. DPF (diesel particulate filter) to filtr cząstek stałych stosowany w nowoczesnych silnikach diesla, który ma za zadanie wychwytywać szkodliwe substancje ze spalin, takie jak sadza czy pyły. Filtr ten jest niezwykle ważnym elementem dbającym o ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednak jak każdy element wymaga regularnej kontroli, konserwacji i regeneracji. W artykule wyjaśnimy co dokładnie oznacza DPF, jak działa, jakie są objawy problemów i jak dbać o prawidłowe funkcjonowanie tego filtra.
Kluczowe wnioski:- DPF pomaga ograniczyć emisję szkodliwych związków do atmosfery, jest więc bardzo ważnym systemem silnika diesla
- Aby działał poprawnie, filtr DPF musi być regularnie regenerowany specjalnym procesem spalania
- Objawami problemów mogą być: kontrolka check engine, spadek mocy, większe spalanie czy niewykonana regeneracja
- Zaniedbanie filtr DPF może doprowadzić do bardzo kosztownej wymiany tego elementu
- Warto regularnie sprawdzać i serwisować układ DPF, aby uniknąć poważniejszych awarii
Co to jest DPF i dlaczego jest ważny
DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych montowany w nowoczesnych silnikach diesla. Ma za zadanie wychwytywać szkodliwe substancje ze spalin takie jak sadza czy pyły. Dzięki DPF poziom emisji rakotwórczych cząstek stałych jest znacząco ograniczony, co wpływa pozytywnie na środowisko naturalne. Stosowanie tego filtra jest więc niezwykle istotne dla spełnienia rygorystycznych norm emisji spalin EURO 6. Bez sprawnego DPF nowoczesny diesel nie przejdzie przeglądu technicznego.
Filtr ten składa się z porowatego materiału, który zatrzymuje sadzę w swoich kanałach. Aby mógł działać efektywnie przez długi czas, musi przechodzić cykliczne procesy regeneracji. Polegają one na spalaniu nagromadzonych cząstek w bardzo wysokiej temperaturze. Jest to możliwe dzięki specjalnemu systemowi wtrysku paliwa, który tymczasowo zmienia parametry pracy silnika.
Kiedy warto wymienić filtr DPF?
Filtr DPF powinien bezawaryjnie działać przez minimum 160 000 km. Jednak w przypadku eksploatacji auta w trudnych warunkach okres ten może być znacznie krótszy. O tym, że nadszedł czas na wymianę DPF mogą świadczyć: częste regeneracje nie przynoszące efektu, spadek mocy i dynamiki auta, podwyższone spalanie, kontrolka silnika sygnalizująca usterkę DPF.
Jak dbać o DPF?
Aby uniknąć kosztownej naprawy lub wymiany DPF, warto regularnie go kontrolować i dbać o optymalne warunki do regeneracji. Należy jeździć na dłuższych trasach z prędkościami powyżej 60 km/h, co jakiś czas wcisnąć pedał gazu do oporu na wyższych obrotach silnika oraz tankować paliwo premium.
Jak DPF działa i wpływa na silnik diesla
Filtr DPF składa się z ceramicznego monolitu, w którym znajdują się liczne mikrokanały. Ich ściany pokryte są porowatym materiałem, który zatrzymuje sadzę oraz drobiny metali ze spalin. Stopniowo pory w DPF ulegają zapchaniu, przez co gwałtownie rośnie opór przepływu spalin. Aby temu zapobiec oraz oczyścić filtr, konieczne są cykliczne regeneracje.
Proces regeneracji DPF polega na spalaniu nagromadzonego nagaru w temperaturze około 600°C. Jest ona możliwa dzięki zmianie parametrów wtrysku paliwa przez jednostkę sterującą silnikiem. Uzyskanie tak wysokiej temperatury bez uszkodzenia jednostki napędowej byłoby niemożliwe. Cały mechanizm działania DPF jest zatem ściśle powiązany z systemem Common Rail oraz turbosprężarką.
Cykliczne regeneracje DPF są koniecznością w nowoczesnych silnikach Diesla. Choć proces ten przebiega automatycznie, kierowca powinien zwracać uwagę na stan filtra. Zapchanie i uszkodzenie DPF prowadzi bowiem do spadku mocy, wzrostu spalania a nawet uszkodzenia całej jednostki napędowej.
Czytaj więcej: Odkryj Harley Davidson Sportster Iron 883 - Najlepsza Harley Sportster 883 na rynku
Jakie są objawy niesprawnego lub zatkanego DPF
Do typowych oznak świadczących o problemach z filtrem DPF należą:
- Kontrolka silnika sygnalizująca błąd związany z DPF
- Brak możliwości przeprowadzenia regeneracji mimo jazdy z wyższymi obrotami
- Spadek mocy i dynamiki samochodu
- Podwyższone zużycie paliwa
- Problemy z uruchomieniem zimnego silnika
- Niebieski lub czarny dym z rury wydechowej
Pojawienie się tych symptomów jest znakiem, że konieczna jest diagnostyka układu DPF w warsztacie. Dalsza jazda może doprowadzić do bardzo kosztownej awarii silnika.
Diagnostyka i regeneracja DPF
Mechanik specjalizujący się w naprawie układów wtryskowych i DPF zdiagnozuje dokładną przyczynę usterki za pomocą testera komputerowego. Następnie, w przypadku zabrudzonego filtra, przeprowadzi proces wymuszonej regeneracji przy użyciu specjalnego urządzenia.
Dopiero gdy ta procedura zawiedzie lub uszkodzony jest sam filtr, konieczna będzie jego wymiana DPF. Nowy oryginalny filtr to wydatek nawet kilku tysięcy złotych. Nieco tańszą alternatywą mogą być filtry regenerowane lub zamienniki niższej jakości.
Kiedy i jak często należy regenerować DPF
Nowoczesne silniki diesla wykonują proces regeneracji DPF automatycznie. Ma on miejsce średnio co 400–800 km, w zależności od stylu jazdy. Aby jednak mogła zostać przeprowadzona, konieczne jest spełnienie pewnych warunków:
- Temperatura spalin co najmniej 200-250°C
- Obroty silnika powyżej 2000 rpm przez określony czas
- Prędkość jazdy większa niż zwykle 60-80 km/h
Jeśli auto wykonuje głównie krótkie trasy w mieście z niskimi prędkościami, regeneracja DPF może nie zachodzić prawidłowo. Aby jej "wymusić", zaleca się z czasem wybrać się w dłuższą trasę autostradową i regularnie wciskać pedał gazu do oporu. Pozwoli to oczyścić filtr z nagromadzonych zanieczyszczeń.
Rodzaj regeneracji DPF | Częstotliwość |
Pasywna | Co ok. 500 km |
Aktywna | Co ok. 2000-5000 km |
Wymuszona (w serwisie) | W razie konieczności |
Co się stanie jeśli zaniedbasz konserwację DPF
Filtr DPF w nowoczesnym samochodzie diesla jest elementem eksploatacyjnym, który wymaga cyklicznych regeneracji. Jeśli zaniedbamy odpowiednią konserwację i dbałość o ten system, może dojść do bardzo kosztownych konsekwencji.
Nagromadzenie nadmiernej ilości sadzy i popiołu w DPF prowadzi do całkowitego zatkania filtra. Poważnie ogranicza to przepływ spalin, co objawia się znacznym spadkiem mocy silnika. Jednostka napędowa traci dynamikę, a poziom hałasu i drgań rośnie. Rośnie również zużycie paliwa z powodu większych oporów.
Zatkany filtr DPF prowadzi też do zakłóceń pracy turbosprężarki i układu Common Rail, które mogą ulec awarii pod wpływem zbyt dużego ciśnienia spalin.
W skrajnych przypadkach, przy całkowitym zapchaniu DPF, konieczny będzie demontaż i czyszczenie silnika z nagromadzonych cząstek stałych. To generuje koszt nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego lepiej zapobiegać i regularnie kontrolować układ DPF niż później ponosić ogromne wydatki związane z jego awarią.
Jakich kosztów możesz się spodziewać w przypadku wymiany DPF
Nowy oryginalny filtr DPF od producenta samochodu to wydatek rzędu 3000-5000 zł w przypadku popularnych modeli. Z reguły cena rośnie wraz z pojemnością silnika. Nieco tańszą opcją mogą być tzw. filtry regenerowane (1500-3500 zł) lub zamienniki niezależnych producentów (1000-2500 zł).
Do kosztu samego filtra należy doliczyć stawkę robocizny mechanika, która przy wymianie DPF wynosi około 500-800 zł. Całkowity koszt nowego filtra to zatem minimum 3500 zł, przy osprzęcie regenerowanym to ok 2000 zł.
Koszt regeneracji DPF jest znacznie niższy i w większości przypadków mieści się w przedziale 300-800 zł. Dlatego warto na bieżąco diagnozować i dbać o układ DPF, co pozwoli uniknąć bardziej kosztownej wymiany.
Podsumowanie
Artykuł wyjaśnia czym jest DPF w samochodzie i dlaczego pełni tak istotną rolę w nowoczesnych silnikach diesla. Dowiadujemy się, że filtr DPF redukuje emisję szkodliwych związków w spalinach, ale jego sprawność uzależniona jest od regularnych regeneracji.
Opisano dokładnie na czym polega działanie DPF i jaki ma wpływ na pracę silnika. Kluczowe są cykliczne procesy czyszczenia filtra przez spalanie cząstek sadzy w wysokiej temperaturze. Gdy system ten zawodzi, moc i osiągi auta drastycznie spadają.
Wskazano typowe objawy problemów z DPF oraz sposoby ich identyfikacji. Omówiono kiedy i jak często powinna odbywać się regeneracja filtra, aby nie dopuścić do jego nadmiernego zanieczyszczenia. Podano również przybliżone koszty wymiany lub regeneracji układu DPF.
Artykuł stanowi kompletny przewodnik na temat istoty i zasady działania DPF w samochodzie. Dzięki praktycznym informacjom łatwiej zadbać o sprawność tego newralgicznego elementu filtracji spalin w silnikach diesla.