AdBlue co to jest? Jest to niebieski płyn, który aktywuje układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w nowoczesnych silnikach diesla. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie szkodliwych emisji tlenków azotu (NOx) z rury wydechowej. Dzięki temu samochody z silnikami Diesla stają się bardziej przyjazne dla środowiska i zdrowia ludzi. Jeśli jesteś właścicielem auta z silnikiem Diesla wyprodukowanym w ostatnich latach, usłyszeć o tym płynie jest kluczowe.
Kluczowe wnioski:- AdBlue to płyn oczyszczający spaliny z tlenków azotu w samochodach z silnikiem Diesla.
- Jest obowiązkowy w nowych autach, aby spełniać normy emisji spalin.
- Należy regularnie uzupełniać poziom AdBlue w zbiorniku podczas tankowania.
- Zapewnia czystsze powietrze i mniejszą emisję szkodliwych substancji.
- Poznanie zasad działania i uzupełniania AdBlue jest istotne dla właścicieli aut z silnikiem Diesla.
Czym jest adblue: niebieski płyn usprawniający spalanie diesla
AdBlue to niebieski płyn stosowany w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla). Służy on do oczyszczania spalin z tlenków azotu (NOx), które są szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi. Jest kluczowym składnikiem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który zmniejsza emisję tych zanieczyszczeń.
Płyn ten zawiera 32,5% roztwór nietrującej cieczy - wodno-mocznikowej (woda zdemineralizowana i nieszkodliwa chemicznie ciecz zwana mocznikiem). Gdy adblue dostaje się do spalin, rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak z kolei reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w azot i wodę - substancje w pełni nieszkodliwe dla środowiska.
Dzięki adblue nowocześniejsze samochody diesla produkują znacznie mniej szkodliwych związków azotu w porównaniu do starszych modeli bez tej technologii. To klucz do spełnienia surowych norm emisji spalin i zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w miastach.
Zbiornik na adblue jest oddzielny od zbiornika paliwa i zwykle ma pojemność od 10 do 30 litrów, w zależności od modelu samochodu. Średni przebieg na jednym zbiorniku adblue to około 12-15 tys. km, więc płyn trzeba uzupełniać co pewien czas.
Dlaczego adblue jest ważne dla środowiska i zdrowia?
Emisja tlenków azotu z silników Diesla jest jednym z głównych źródeł smogu i zanieczyszczenia powietrza w miastach. Substancje te mają bardzo niekorzystny wpływ na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi. AdBlue odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu emisji tych szkodliwych związków z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.
Tlenki azotu są gazami toksycznymi, drażniącymi dla oczu i dróg oddechowych. Przyczyniają się do powstawania smogu, kwaśnych deszczy oraz zmian klimatycznych na Ziemi. Narażenie na te związki może prowadzić do chorób układu oddechowego, takich jak astma czy zapalenie płuc. Długotrwała ekspozycja zwiększa również ryzyko zawału serca i udaru mózgu.
Systemy SCR z wykorzystaniem adblue potrafią zmniejszyć emisję tlenków azotu nawet o 90% w porównaniu z pojazdami bez tej technologii. To ogromny krok w stronę czystszego powietrza, zdrowszego środowiska i poprawy jakości życia w zurbanizowanych regionach.
Z tego względu adblue jest obecnie obowiązkowym elementem we wszystkich nowych samochodach z silnikami Diesla sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. To skuteczna metoda na ograniczenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń z transportu i dbanie o zrównoważony rozwój miast.
Czytaj więcej: Jak znaleźć adresy i lokalizacje? Przykład: Dworcowa 20
Ile kosztuje adblue? Ceny adblue w Polsce 2023
Cena adblue w Polsce jest stosunkowo niska, ale zależy od miejsca zakupu i ilości. Średnio za 1 litr płynu zapłacimy od 1,50 zł do 5 zł. Najtańsza opcja to stacje benzynowe, gdzie litr adblue można kupić już od 1,50-2 zł.
- Na stacjach paliw ceny oscylują w okolicach 2-3 zł/l.
- W sklepach motoryzacyjnych i serwisach ASO litr może kosztować 3-5 zł.
- Najtańszym wyjściem jest zakup większych opakowań, np. 10-litrowych kanistów po 20-40 zł.
- Dostawcy hurtowi oferują największe opakowania (200-1000 l) w cenach 1,5-2,5 zł/l.
Warto pamiętać, że jakość adblue jest ściśle kontrolowana i certyfikowana. Dlatego lepiej nie oszczędzać na najtańszych opcjach z niepewnych źródeł. Korzystanie z płynu niskiej jakości może prowadzić do awarii układu SCR i wysokich kosztów naprawy.
Średni roczny koszt utrzymania zbiornika na adblue w samochodzie osobowym to około 100-200 zł. Przy zakupie hurtowym może być to nawet poniżej 100 zł rocznie.
Gdzie zatankować adblue? Stacje oferujące tankowanie adblue
Uzupełnienie płynu adblue jest równie ważne, jak tankowanie paliwa, dlatego na większości stacji benzynowych oferowana jest już ta usługa. Najwygodniejszą opcją jest zatankowanie podczas standardowego postoju na stacji paliw.
Na popularnych sieciach stacji, takich jak Orlen, Lotos, BP czy Circle K, zbiornik na adblue można uzupełnić na większości stacji w Polsce. Usługa jest w pełni zautomatyzowana - tankowanie odbywa się za pomocą specjalnej lancy, tak jak w przypadku paliwa.
Coraz częściej punkty sprzedaży adblue pojawiają się również przy myjniach samochodowych, serwisach ogumienia i sklepach motoryzacyjnych. Tam płyn można zakupić w kanistrach lub opakowania zbiorczych do samodzielnego uzupełnienia zbiornika w aucie.
Na obszarach wiejskich, z dala od dużych stacji paliw, rozwiązaniem mogą być oferujące adblue stacje dla samochodów ciężarowych oraz hurtownie z częściami i akcesoriami do pojazdów użytkowych.
Jak sprawdzić poziom adblue w samochodzie? Wskaźnik adblue
Stan zbiornika na adblue należy regularnie kontrolować, aby nie dopuścić do całkowitego opróżnienia. Wyczerpanie płynu może skutkować automatycznym wyłączeniem silnika po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów w celu ochrony przed nadmiernymi emisjami zanieczyszczeń.
Podsumowanie
Co to jest AdBlue? To niebieski płyn na bazie roztworu mocznika, który odgrywa kluczową rolę w redukcji szkodliwych emisji tlenków azotu z silników Diesla. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin, aby spełnić surowe normy środowiskowe i chronić nasze zdrowie.
Do czego służy AdBlue? Płyn ten jest niezbędny w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Stanowi integralną część układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który przekształca toksyczne tlenki azotu w nieszkodliwy azot i wodę. Bez AdBlue nie byłoby możliwe zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza przez pojazdy z silnikiem Diesla.